نگرانی های پوستی در دهه‌ های مختلف زندگی و راه حل آن

در این مطلب نگرانی های پوستی که افراد ممکن است در هر سن تجربه کنند را با شما به اشتراک می‌گذاریم و راه‌‌هایی برای حل آن با شما مطرح می‌کینم. پوست شما با افزایش سن تغییر می‌کند. اگر متوجه از دست دادن خاصیت ارتجاعی یا حجم آن شده باشید یا چند خط ریز اینجا و آنجا دیده باشید، این تغییرات می‌تواند کمی استرس‌زا باشد.

در حالی که یک صابون دست مرطوب‌کننده خوب برای دست‌های خشک در تمام سنین کار می‌کند، بسیاری از محصولات پوستی که در اوایل 20 سالگی برای شما مفید بودند، ممکن است چند سال بعد اثربخشی خود را از دست بدهند و شما دائماً باید محصولات جدید را متناسب با پوست خود بخرید.

نگرانی پوستی در سنین مختلف

نگرانی های پوستی در دهه های مختلف زندگی:

دهه 20

بزرگ‌ترین نگرانی مراقبت از پوست در 20 ساله‌ها، تیرگی خفیف و خستگی پوست است. این حالت معمولاً در اواسط تا اواخر دهه 20 اتفاق می‌افتد. این مسائله می‌تواند به خاطر آسیب‌های ناشی از نور خورشید باشد که با گذشت زمان شروع به انباشته شدن کرده است، کمبود خواب، استرس یا حتی ژنتیک هم می‌تواند تاثیرگذار باشد.

در این دهه بهتر است وارد یک روال مراقبت از پوست شوید تا پوست خود را برای زمان‌ آینده آماده کنید و یکی از مواردی که پزشکان بسیار روی آن تاکید دارند و باید همیشه در روتین پوست خود بگنجانید، استفاده از ضدآفتاب است! بله، از جمله روزهایی که بیرون نمی‌روید. از یک ضد آفتاب با حداقل SPF 30 استفاده کنید تا از پوست خود در برابر همه منابع نور، از جمله منبعی که از صفحه نمایش لپ تاپ یا تلفن شما می‌‌آید، محافظت کنید.

همچنین از اواخر دهه 20 زندگی خود از محصولات مراقبت از پوست قوی‌تری استفاده کنید که پیشگیری‌کننده باشند. به طور مثال حتی اگر جوش‌های آکنه را تجربه نمی‌کنید، باز هم اضافه کردن یک سرم مبتنی بر AHA/BHA یا یک رتینول موضعی به روتین مراقبت از پوستتان برای کمک به رفع تیرگی و لایه‌برداری ملایم کمک می‌کند.

دهه 30

طبق گفته پزشکان، 30 سالگی بعد از بلوغ پوستتان است. 30 سالگی زمانی است که شما شروع به دیدن بعضی از علائم اولیه پیری و همچنین اولین اثرات آسیب خورشید می‌کنید که به احتمال زیاد در سال‌های نوجوانی یا 20 سالگی شما اتفاق افتاده است. بیماران در دهه 30 زندگی خود، خطوط ریز، کاهش حجم گونه‌ها (که می‌تواند تغییرات زیر چشم را برجسته‌تر نشان دهد) و رنگدانه‌های سنگین‌تر ناشی از آسیب نور خورشید را مشاهده می‌کنند.

سیستم ترمیم پوست شما کند می‌شود و در نتیجه پوست تیره‌تر به نظر می‌رسد و کاهش تولید کلاژن به این معنی است که پوست شما کمتر سفت به نظر می‌رسد، بنابراین ممکن است چین و چروک‌های اولیه و پوست نازک‌تر را مشاهده کنید، به خصوص در زیر چشم. پس در این سن باید روی یک کرم دور چشم خوب سرمایه گذاری کنید!

در این سن روال اصلی مراقبت از پوست شامل پاکسازی، مرطوب‌کننده و محافظت در برابر آفتاب، اضافه کردن رتینول موضعی (یا جایگزینی مانند سرم مبتنی بر پپتید) برای کمک به خطوط ریز و استحکام پوست توصیه می‌شود.

دهه 40

به گفته پزشکان، دهه 40 شما زمانی است که شما واقعاً شروع به مشاهده تغییرات اساسی در استحکام پوست خود می‌کنید. شما با از دست دادن حجم و خاصیت ارتجاعی پوست (که منجر به افتادگی پوست می‌شود) و همچنین چین و چروک‌های بارزتر و آسیب‌های ناشی از نور خورشید که ممکن است منجر به بیماری‌هایی مانند ملاسما شود، مواجه هستید.

از آنجایی که پوست شما در دهه 40 زندگی تغییرات زیادی را تجربه می‌کند، ممکن است لازم باشد از دو نوع پاک‌کننده مختلف استفاده کنید، یک پاک‌کننده لایه بردار ملایم و یک پاک‌کننده ملایم شبیه لوسیون تا نیازهای پوست شما را برآورده کند. آبرسانی پوست یادتان نرود و همچنین اسید هیالورونیک را در برنامه روزانه خود بگنجانید (می‌تواند هم در روز و هم در شب استفاده شود) و همچنین یک کرم شب غنی حاوی گلیسیرین، سرامیدها و یا لیپیدهای چرب برای کمک به ترمیم سد پوستی خود استفاده کنید.

در 40 سالگی افراد زیادی برای درمان‌هایی که به کاهش علائم پیری کمک می‌کند، به پزشک متخصص پوست مراجعه می‌کنند. فیلر به جایگزینی حجم از دست رفته پوست کمک می‌کند. لایه‌برداری شیمیایی می‌تواند ملاسما، آسیب‌های ناشی از نور خورشید و یا بافت ناهموار پوست را هدف قرار دهد.

دهه 50

بعد از یائسگی، بدن ما با کاهش سطح استروژن و افزایش سطح آندروژن، تغییرات هورمونی را تجربه می‌کند و این می‌تواند بر پوست تأثیر بگذارد. در این سن پوست نازک‌‌تر می‌شود و کشش کمتری خواهد داشت. با افزایش سن کاهش حجم استخوان‌ها به خصوص در وسط صورت اتفاق می‌افتد. خشکی یکی دیگر از نگرانی های پوستی در این سن است و ممکن است آکنه‌هایی را مشاهده کنید که از سال‌های نوجوانی به دلیل نوسانات هورمونی دوباره ظاهر می‌شوند. رنگدانه‌های اضافی و نشانه‌های آسیب ناشی از نور خورشید یعنی لکه‌های قهوه‌ای نیز برجسته‌تر می‌شوند.

بزرگترین راه حل مراقبت از پوست در این سن این است که به پوست خود در حفظ رطوبت کمک می‌کنید. از پاک‌کننده‌ای ملایم‌تر و شیری که زیاد کف نمی‌کنند، استفاده کنید. این نوع پاک‌کننده‌ها در از بین بردن کثیفی‌ها و آلودگی‌ها، بدون از بین بردن چربی‌های مهم تولید شده پوست، بسیار تاثیرگذار هستند.

دغدغه اصلی پزشکان در این سن این است که مطمئن شوند بیماران، به ویژه زنان، بدانند که زندگی تازه شروع شده است. محصولات مراقبت از پوست بسیار زیادی وجود دارند که برای رسیدگی دقیق به مشکلات پوستی که در دهه پنجم زندگی شما ظاهر می‌شوند، طراحی شده‌اند.

در دهه 50 زندگی شما، حتی با تغییرات هورمونی بیشتر و همچنین تغییرات کلی پوست که عمدتاً به دلیل ژنتیک شما اتفاق می‌افتد، مواجه خواهید شد. پزشکان توصیه می‌کنند به جای اینکه سعی کنید شبیه یک جوان 20 ساله یا فردی کاملاً متفاوت به نظر برسید، با چشمانی مهربان به خود نگاه کنید و چیزی که هستید را قدر بدانید.

متداول‌ترین درمان‌هایی که در بیماران 50 ساله مشاهده می‌شود، استفاده از  پرکننده‌ها و بوتاکس است. برای صورت، درمان‌های داخل مطب مانند لیزر، میکرونیدلینگ، پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) و لایه‌برداری شیمیایی توصیه می‌شود.

دهه 60 به بعد

نکته اصلی که پزشکان می‌خواهند بیماران 60 ساله بدانند این است که برای شروع درمان‌های ضد پیری هرگز دیر نیست. مراجعه منظم برای دیدن پوست به شما کمک می‌کند در طول زمان بهترین ظاهر خود را داشته باشید. نگرانی پوستی اصلی بیماران در دهه 60 و بعد از آن عدم آبرسانی و حفظ رطوبت است.

بهتر است مراقبت از پوست را در این سن بسیار ساده، با آب‌رسان و ملایم نگه دارید و بر روی روش‌هایی مانند لیزر تمرکز کنید که می‌توانید یک یا دو بار در سال برای بهبود و نگهداری پوست خود انجام دهید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.