10 کشوری که در آن مردم بیشترین آمار مصرف سیگار را دارند

استعمال دخانیات برای قرن های متمادی جزء جدا نشدنی بسیاری از فرهنگ‌ها در سراسر جهان بوده است. با این حال امروزه، اثرات نامطلوب و بیماری‌های مرتبط با مصرف تنباکو به طور گسترده‌ای فراگیر شده و کمپین‌های فعالی در سراسر جهان برای کاهش آمار مصرف سیگار در هر جامعه‌ای مشغول به کار شدند. در حالی که نرخ کلی سیگار کشیدن قطعا در 50 سال گذشته کم شده است همچنان چندین کشور بالاترین آمار مصرف سیگار و تنباکو را در جهان دارند.

10 کشور با آمار بالای مصرف سیگار:

آمار بالای مصرف سیگار

1. نائورو – 52.10٪

جزیره کوچک اقیانوس آرام، نائورو دارای بالاترین آمار سیگار کشیدن در جهان است و 52.10 درصد از جمعیت آن را سیگاری‌ها تشکیل می‌دهند و با جمعیت کمی بیشتر از 10000 نفر، این تعداد سیگاری‌ها بسیار جالب توجه است. در واقع جمعیت نائورو پس از شهر واتیکان دومین کمترین جمعیت جهان است. در حالی که عوامل متعددی در نرخ بالای سیگار نقش دارند، جامعه سنتی ممکن است دلیل اصلی مصرف سیگار، چه با پیپ یا سیگارهای مدرن باشد. به طور عجیبی زنان در این جزیره بیشتر از مردان سیگار می‌کشند.

2. کیریباتی – 52.00٪

ایالت کیریباتی پس از نائورو در این لیست قرار دارد و یکی از بالاترین درصد سیگاری‌های جهان را با 52 درصد به خود اختصاص داده است. این ایالت که دارای 32 جزیره مرجانی است مساحتی حدود 811 کیلومتر مربع دارد و جمعیتی بالغ بر 121388 نفر را در خود جای داده است. مصرف بالای سیگار در اینجا عمدتاً در میان مردان است که 68 درصد از کل افراد را تشکیل می‌دهند و 35 درصد از این آمار را زنان تشکیل می‌دهند. در نتیجه با این آمار بالای سیگار کشیدن و سایر مشکلات سلامتی، نرخ امید به زندگی در کیریباتی تنها حدود 68 سال است.

3. تووالو – 48.70٪

تووالو سومین ایالت کوچک در میان ده کشوری است که بیشترین میزان مصرف سیگار را دارند و حدود 48.70 درصد از افراد سیگاری را در جمعیت 11900 نفری به خود اختصاص داده است. در واقع بیماری قلبی یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در میان مردم تووالو است که یکی از عوامل خطر آن مربوط به سیگار کشیدن است.

4. میانمار – 45.50٪

کشورهایی با بیشترین آمار سیگار کشیدن

کشور آسیای جنوب شرقی، میانمار که تا سال 1989 به طور رسمی با نام برمه شناخته می شد نرخ مصرف سیگار 45.50 درصدی دارد. با جمعیت 57.5 میلیون نفری بسیار جالب است که کشوری با محدودیت‌های عمومی برای استعمال دخانیات، همچنان تعداد بالای سیگاری‌ها را گزارش می‌کند.

5. شیلی – 44.70٪

شیلی که تنها کشور آمریکای جنوبی در این فهرست است، حدود 44.70 درصد از جمعیت آن را سیگاری‌ها تشکیل می‌دهند. شیلی که حدود 18.4 میلیون نفر جمعیت دارد، قوانین محدودکننده زیادی دارد که هدف آن به حداقل رساندن سیگار کشیدن در اماکن عمومی است. این تلاش‌ها نسبتاً موفقیت‌آمیز بوده است اما شیلی همچنان آمار بالای مصرف سیگار را به‌ویژه در مقایسه با همسایگان خود در آمریکای جنوبی دارد.

6. لبنان – 42.60٪

لبنان تنها کشور خاورمیانه در این فهرست است که نرخ سیگاری فعال آن 42.60 درصد است. لبنان که نزدیک به 5.3 میلیون نفر جمعیت دارد بالاترین نرخ سرطان ریه را در خاورمیانه دارد که مطمئناً با نرخ بالای سیگار ارتباط دارد. در واقع این کشور همچنین یکی از بالاترین آمار مصرف سیگار را در بین جوانان در جهان دارد که طبق اطلاعات سازمان بهداشت جهانی، نزدیک به 65 درصد از پسران و 55 درصد از دختران در این کشور سیگار می‌کشند.

7. صربستان – 40.60٪

آمار بالای سیگار کشیدن

از حدود 6.7 میلیون نفر ساکن بالکان صربستان، 40.60 درصد سیگاری هستند. بر اساس داده‌های سازمان بهداشت جهانی، بیش از 1.2 میلیون مرگ زودرس در صربستان را می‌توان به استعمال دخانیات ربط داد که حدود 58 درصد از مرگ و میرها مربوط به بیماری‌های قلبی عروقی است. اگرچه قوانینی برای محدود کردن استعمال دخانیات در مکان‌های عمومی وضع شده است اما اجرای ضعیف و نگرش ضعیف جامعه نسبت به محدود کردن میزان مصرف سیگار، صربستان را به یکی از تنها سه کشور اروپایی در این فهرست تبدیل کرده است.

8. بنگلادش – 39.10٪

بنگلادش دارای جمعیتی بالغ بر 165.1 میلیون نفر است که 39.10 درصد از آنها سیگار می‌کشند. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، نزدیک به 14 درصد از کل مرگ و میر سالانه در بنگلادش به مصرف تنباکو مربوط می‌شود. از جمله بیماری‌های قلبی و ریوی، سرطان و سکته مغزی.

8. یونان – 39.10٪

39.10 درصد از جمعیت یونان سیگاری‌ هستند. اما با جمعیتی بیش از 10.4 میلیون نفر، این درصد بسیار پررنگ است. با بالاترین میزان مصرف سیگار در کل اتحادیه اروپا، اطلاعات چندین نظرسنجی نشان می‌دهد که 44 درصد از جمعیت این کشور هرگز سیگار نکشیده‌اند. علیرغم چندین کمپین و قوانین ضد مصرف دخانیات، یونانی‌ها سطح بالای مصرف تنباکو خود را حفظ کرده‌اند.

10. بلغارستان – 38.90٪

آمار بالای سیگار کشیدن در جهان

بلغارستان با 38.90 درصد از جمعیت که به عنوان سیگاری فعال شناخته می‌شوند، لیست بیشترین آمار مصرفسیگار و تنباکو در سراسر جهان را تکمیل می‌کند. بر اساس داده‌های سازمان بهداشت جهانی، با جمعیت 6.5 میلیون نفری بیش از 1 میلیون مرگ زودرس در این کشور را می‌توان به دلیل استعمال دخانیات نسبت داد. مردان بلغاری با 43 درصد بخش عمده سیگاری‌های این کشور را تشکیل می‌دهند در حالی که زنان سیگاری حدود 27 درصد را تشکیل می‌دهند.

به نظر شما کشور ما در لیست کشورهایی با بیشترین آمار مصرف سیگار در چه جایگاهی هست؟

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.