اولین جرم بزرگ منظومه شمسی

با گونگ‌گونگ اولین جرم بزرگ منظومه شمسی که نام چینی دارد آشنا شوید

اجرام بزرگ سامانه خورشیدی ما به تمام اجرام در منظومه شمسی گفته می‌شود که نه سیاره هستند، نه سیاره کوتوله و نه ماه طبیعی. با این تعریف این اجرام شامل تمام دنباله‌دارها و تمام ریزسیاره‌ها به غیر از سیارات کوتوله می‌باشند. در ادامه با دینو همراه باشید تا با گونگ‌گونگ اولین جرم بزرگ منظومه شمسی با نام چینی آشنا شوید.

اجرام آسمانی

منظومه شمسی ما از خورشید، هشت سیاره شناخته شده و ده‌ها قمر که به دور آن سیارات در گردش هستند، ساخته شده است. به جز این‌ها، از آن سیارک‌های بی‌شمار، دنباله‌دارها و سیارات کوتوله سرگردان در اطراف نیز می‌توان نام برد. مشهورترین این گروه و احتمالا بزرگ‌ترین آن، پلوتو است. نه چندان دورتر از پلوتو، پنجمین سیاره کوتوله در منظومه شمسی از زمان کشف در سال 2007 تا به امروز، هیچ نامی نداشته است. این سیاره تحت عنوان فهرست خسته کننده 2007 OR10 در حال گردش دورتر از نپتون می‌باشد.

اولین جرم بزرگ منظومه شمسی با نام چینی

خب، این فهرست خسته کننده دیگر به طور رسمی تغییر کرده است؛ زیرا در حال حاضر، بزرگ‌ترین جرم بدون اسم در منظومه شمسی اکنون رسما «گونگ‌گونگ» (Gonggong) نام گرفته است. گونگ‌گونگ از خدای آب چینی با سر انسان و بدن مار گرفته شده است. همچنین از این به بعد قمر کوچکی که در مدار گونگ‌گونگ قرار دارد، با نام «شیانگلیو» (Xiangliu)، وزیری که در فولکلور چینی به خدایی رسید، شناخته می‌شود. «سیمون پورتر» (Simon Porter) اخترفیزیکدان در این باره گفت:

این جفت، اولین اجرام بزرگ منظومه شمسی هستند که دارای نام چینی می‌باشند.

اولین جرم بزرگ منظومه شمسی
گونگ‌گونگ

این جفت اجرام توسط سه نفر از ستاره‌شناسان کشف شدند که با برگزاری نظرسنجی آنلاین از مردم خواستند تا برای انتخاب اسامی آن‌ها پیشنهادات خود را مطرح کنند. در نهایت گونگ‌گونگ برنده این نظرسنجی شده و به اتحادیه بین‌المللی نجوم که فهرست رسمی کیهان را بر عهده دارد، ارسال شد. از روز چهارشنبه، مرکز اقلیت‌های IAU این نام را پذیرفته و فهرست خود را به روزرسانی کرد. گونگ‌گونگ رنگ مایل به قرمز دارد و ممکن است بتواند نوعی جو بد بو و گاز متان را در خود حفظ کند. امیدواریم این جرم آسمانی ویژگی‌های نام خود را به دست نیاورد! گونگ‌گونگ خدا به دلیل ایجاد رنج‌ها و ویرانی‌های بسیار به صورت سیل و حتی منحرف کردن محور زمین از مرکز آن، در میان چینی‌ها شناخته می‌شود. شاید اگر خوش‌شانس باشیم، تاثیر مثبت شیانگلیو آن گرایش‌های ویرانگر را کنترل کند!

نظرات خود را با در میان بگذارید.

منبع: Cnet

بیشتر بخوانید: پلوتو چیست: آیا می‌دانید چرا دیگر یک سیاره نیست (یا هست؟)

بیشتر بخوانید: کشف اولین قمر فراخورشیدی با سیاره‌ای ۴ برابر زمین، توسط تلسکوپ‌های هابل و کپلر ناسا

امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

۲ دیدگاه

  1. Avatar علی گفت:

    سلام.
    نجوم و عظمت و زیبایی اش.
    اونقدر مردم ، غرق در مادیات شدند که از زیبایی های خلقت دور شدن.
    دارن به خودشون ظلم می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.