انقلاب روسیه

انقلاب های جهان : ۱۰ واقعیت مهم در مورد انقلاب روسیه

انقلاب 1917 روسیه یک خیزش اجتماعی بود که در دو مرحله رخ داد و مرحله اول آن در فوریه و دیگری در اکتبر بوده است. پیامدهای این انقلاب، جنگ داخلی خونین روسیه بود که تعداد کشته شدگان آن بین 5 تا 12 میلیون نفر تخمین زده می‌شود. در این مطلب چند حقیقت و واقعیت مهم در مورد انقلاب روسیه را ارائه و بررسی خواهیم کرد تا با جزییات بیشتر انقلاب‌های جهان آشنا شوید.

انقلاب روسیه

نارضایتی طبقه کارگر

نوع خاصی از جو سیاسی و اجتماعی مقدم بر وقایع انقلاب روسیه بود. کارگران صنعتی از نظر سیاسی چهره‌های برجسته‌ای بودند و نقش مهمی‌ در انقلاب داشتند زیرا شرایط زندگی آنها به دلیل انقلاب سریع صنعتی تغییر کرده بود و به شرایط معترض بودند. در واقع کارگران در انقلاب صنعتی دستمزد کمی داشتند اما از سوی دیگر مدت زمان زیادی را کار می‌کردند. همین امر موجب نارضایتی آن‌ها شد. در این میان دهقان‌های فقیر و کم‌درآمد نیز با کارگران صنعتی هم‌مسیر شدند و قیام قریب‌الوقوعی را رقم زدند.

یکشنبه خونین

یکی دیگر از عواملی که باعث انقلاب روسیه شد، واقعه‌ای قبل از انقلاب به نام یکشنبه خونین در سن پترزبورگ بود. در 22 ژانویه 1905، مردم تظاهرات گسترده‌ای علیه تزار نیکلاس دوم ترتیب دادند. آنها توسط گارد شاهنشاهی سرنگون شده و نزدیک به 1000 نفر کشته یا زخمی شدند. بعداً این باعث جنبش‌های مختلف اعتصابی شد و به عنوان یک واقعه مهم منتهی به انقلاب تلقی می‌شود.

امپراتوری نافرجام تزار نیکلاس دوم

امپراتوری نافرجام تزار نیکلاس دوم

تزار نیکلاس دوم سعی کرد تا با سازماندهی مجدد دومای دولتی (قوه مقننه روسیه) و پارلمان روسیه، اوضاع را آرام کند اما وقتی این دومای دولتی به خواسته‌ی عمل نکردند، تزار نیکلاس دوم آنها را از دولت برکنار کرد. در نهایت این حرکت او، اقدامی ضددموکراتیک تلقی شد و ایده‌های انقلابی را به وجود آورد.

جنگ جهانی اول

با شروع جنگ جهانی اول، مشکلات بیشتری در ساختار اقتصادی روسیه نمایان شد. این کشور تحت تأثیر تورم عظیم قرار گرفت زیرا دولت، پول زیادی را صرف هزینه‌های نظامی می‌کرد. روسیه در جنگ جهانی اول در وضعیت فاجعه باری به سر می‌برد، تعداد زیادی از مردم در نبرد جان خود را از دست می‌دادند و کمبود غذا عملا همه‌ی مردم روسیه را تحت تأثیر قرار می‌داد.

جنگ جهانی اول

اعتراضات گسترده پتروگراد (سن پترزبورگ)

سرانجام انقلاب در فوریه 1917 آغاز شد و اعتراضات گسترده‌ای در پتروگراد (سن پترزبورگ) شکل گرفت. در این اعتراضات کارگران صنعتی ناامیدی خود را از دولت و رژیم تزار نیکلاس دوم نشان دادند. در پایان ماه فوریه، تقریباً تمام صنایع در پتروگراد متوقف شدند.

قدرت دوگانه

هنگامی که نیکلاس دوم در 3 مارس 1917 استعفا داد، دومای دولتی یک دولت موقت ایجاد کرد و آنها شاهزاده گئورگی لووف را به عنوان مسئول کشور منصوب کردند. در کنار آن، مردم نمایندگانی را برای بدنه‌ی سیاسی کشور انتخاب کردند و کارگران صنعتی و سربازان جنگ جهانی اول در این دوره متحد شدند.

بلشویک‌ها

قسمت دوم انقلاب روسیه حول ولادیمیر لنین و رویکرد او به مارکسیسم سازمان یافته بود. در اکتبر، بلشویک‌ها تحت حکومت لنین دولت را به دست گرفتند.

انقلاب روسیه

ارتش سرخ در مقابل ارتش سفید قرار گرفت

پس از اینکه لنین رژیم خود را تأسیس کرد، جنگ داخلی نیز اندکی بعد آغاز شد. در واقع در این دوران اختلافات میان ارتش سرخ و ارتش سفید صورت گرفت. ارتش سرخ در واقع شامل کسانی بود که برای لنین و بلشویک‌ها می‌جنگیدند و ارتش سفید نیز گروه ضد بلشویک بودند که این دو ارتش مقابل هم قرار گرفتند و بخشی از انقلاب روسیه را رقم زدند.

میلیون‌ها کشته در جنگ داخلی

روسیه که قبلاً تحت تأثیر حوادث جنگ جهانی اول قرار داشت، در طی جنگ‌های داخلی در هرج و مرج مطلق قرار گرفت.‌ تخمین زده می‌شود که از سال 1917 تا 1922 در جنگ خونین کمتر از 5 میلیون نفر جان خود را از دست داده‌اند.

پیروزی استالین

انقلاب روسیه

لنین تا زمان مرگ و تا سال 1924 ریاست دولت کمونیستی اتحاد جماهیر شوروی را بر عهده داشت. پس از مرگ وی، برجسته‌ترین جانشینانش لئون تروتسکی و ژوزف استالین بودند. جنگ بر سر قدرت میان این دو ادامه داشت تا اینکه تروتسکی در سال 1929 مجبور به ترک کشور شد. این ماجرا راه را برای قدرت گرفتن استالین و آغاز دیکتاتوری وی که تا زمان مرگش در سال 1953 ادامه داشت هموار کرد.

بیشتر بخوانید: شهرهای تاریخی جهان: لیست ۵ مورد از قدیمی ترین شهرهای جهان
بیشتر بخوانید: ۱۰ حکومت پادشاهی که طولانی‌ترین حکومت تاریخ ایران را داشتند
بیشتر بخوانید: شباهت وضعیت اقتصادی ایران به کشور‌های جنگ‌زده‌ای چون آلمان پس از جنگ جهانی اول

امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.