تأثیر دور از انتظار بیماری کووید بر شادی جهانی امیدوارکننده است

بیماری همه‌گیر کووید و سایر مبارزات سال‌های اخیر، بیشتر مردم روی کره زمین را تحت تأثیر قرار داده است. البته بر اساس گزارش جدید شادی جهانی 2022 که توسط محققان و کارشناسان منتشر شده است، نتایج امیدوار کننده‌ای وجود دارد.

این گزارش توسط شبکه راه‌حل‌های توسعه پایدار سازمان ملل متحد با استفاده از داده‌های نظرسنجی جهانی گالوپ تهیه شده است. گزارش امسال در دهمین سالگرد نظرسنجی، پاسخ‌های تقریباً 1000 پاسخ‌دهنده را در هر یک از 156 کشور شرکت‌کننده جمع‌آوری کرد.

نویسندگان این مطالعه ادعا می‌کنند در حالی که اثرات مداوم شیوع ویروس کرونا بدون شک برای بسیاری درد و رنج زیادی به همراه آورده است، حمایت مردم از یکدیگر و ابراز خیرخواهی نیز در این بین افزایش یافته است.

جان هلیول اقتصاددان از دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا می‌گوید: در طول سال 2021 رشد قابل‌توجهی در سراسر جهان در هر سه رفتار محبت‌آمیز که در نظرسنجی جهانی گالوپ بررسی شد، مشاهده کردیم .

مثلث رفتارهای محبت‌آمیز

سه رفتار محبت‌آمیز کمک به غریبه‌ها، داوطلب شدن و کمک‌های مالی در سال 2021 به شدت در تمام نقاط جهان افزایش یافت. این رفتارها به سطوحی تقریباً 25 درصد بالاتر از میزان شیوع قبل از همه‌گیری رسید.

همه ما می‌دانیم که بیماری و جنگ هنوز هم رفاه مردم جهان را تهدید می‌کند. (داده‌ها در اینجا قبل از درگیری بین روسیه و اوکراین جمع‌آوری شده است). این گزارش به ما نشان می‌دهد که هنوز برای بشریت این امید وجود دارد که در شرایط سخت بتوانند دور هم جمع شوند.

این موج خیرخواهی، که مخصوصاً در مورد کمک به غریبه‌ها چشم‌گیر بود، شواهد قدرتمندی ارائه می‌کند که مردم نسبت به کمک به افراد نیازمند بی‌تفاوت نیستند. در این فرآیند، افراد شادی بیشتری را برای ذینفعان، الگوهای خوبی برای دیگران و زندگی بهتری برای خود ایجاد می‌کنند.

نتایج رتبه‌بندی شادی جهانی

تأثیر بیماری همه‌گیر کووید بر شادی جهانی

بین کشورهای مورد مطالعه، مردم فنلاند در سال 2022 به عنوان شادترین مردم رتبه‌بندی شدند. البته پنجمین سال متوالی است که این کشور رتبه اول را دارد. دانمارک، ایسلند، سوئیس و هلند در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

تیم پشتیبان این گزارش نشان می‌دهد که اعتماد بالا، انسجام اجتماعی، تعادل خوب بین کار و زندگی، آموزش رایگان و مراقبت‌های بهداشتی از دلایل اصلی رتبه‌بندی هر ساله کشورهای اسکاندیناوی در این گزارش است.

به نظر می‌رسد که موقعیت نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نکرده است. بزرگترین دستاوردهای شادی در صربستان، بلغارستان و رومانی مشاهده شد. بیشترین افت در نمرات شادی در لبنان و ونزوئلا و در افغانستان مشاهده شد، جایی که از زمان کنترل مجدد طالبان در آگوست 2021، زندگی برای بسیاری همچنان دشوار است.

یان-امانوئل دی نیو، اقتصاددان از دانشگاه آکسفورد در بریتانیا می‌گوید: انتها این رتبه‌بندی شادی جهانی، جوامعی را می‌بینیم که از درگیری و فقر شدید رنج می‌برند»

وی افزود:

مخصوصا اینکه ما متوجه شدیم که مردم در افغانستان کیفیت زندگی خود را فقط 2.4 از 10 ارزیابی می‌کنند. این مورد یادآوری آشکار آسیب مادی و غیرمادی است که جنگ به بسیاری از قربانیان آن وارد می‌کند و اهمیت اساسی صلح و ثبات برای تندرستی انسان‌ها.

وضعیت کلی شادی جهانی

محققان گزارش می‌دهند که استرس، نگرانی و غم به طور کلی افزایش یافته است. این بیماری همه‌گیر “تأثیر ملموسی” بر زندگی و شادی دارد. نگرانی‌های آینده احتمالاً حول محور جنگ، افزایش هزینه‌های زندگی و تغییراتی است که به دلیل بحران آب و هوا رخ می‌دهد.

نگرش‌های متفاوتی در گروه‌های سنی مختلف آشکار می‌شود. برای مثال، در میان جوانان، رضایت از زندگی کاهش یافته است- اما در افراد بالای 60 سال افزایش یافته است. با این حال، به طور کلی در درازمدت لذت بردن از زندگی در بیشتر کشورها کاهش یافته است.

گزارش جهانی شادی برای ترویج شادی و رفاه و همچنین گزارش در مورد آن در نظر گرفته شده است. محققان همواره به کشف بینش‌های جدید در مورد چیزهایی که ما را خوشحال می کند ادامه می دهند. البته شادی یا فقدان آن هنوز تا حد زیادی به عوامل محیطی و آنچه در اطراف ما می‌گذرد، بستگی دارد.

همانطور که می‌دانید جنگ، بیماری، فقر و نابرابری همچنان از مشکلات اصلی در سال 2022 هستند. محققان پیشنهاد می‌کنند که پتانسیل زیادی برای مراقبت بهتر از خود، چه در سطح دولت‌ها و چه در سطح اقدامات فردی، وجود دارد.

مارک ویلیامسون، مدیر عامل موسسه خیریه Action for Happiness توضیح می‌دهد که اعمالی مثل مهربان بودن و بخشندگی با القای حس هدفدار بودن به ما کمک می‌کند که با شرایط سخت کنار بیاییم. با تمرکز بر این رفتار می‌توانیم قدرت روح انسان را نشان دهیم. علاوه بر این، ما می‌توانیم با انجام اقدامات مثبت برای کمک به دیگران، سلامت روانی خوبی ایجاد کنیم.

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.