آیدین آغداشلو

تابلوی آیدین آغداشلو با قیمت 12 میلیارد تومان حواشی حراج بزرگ تهران را رقم زد!

سیزدهمین حراج بزرگ تهران، به دلیل کرونا در چند نوبت به تعویق افتاده اما در نهایت در تاریخ ۲۶ دی ماه، با حضور تعدادی از چهره‌های هنری و علاقه‌مندان به این آثار، در تهران برگزار شد. “حراج تهران” را می‌توان بزرگ‌ترین مرکز خرید و فروش آثار هنری در ایران دانست که به دلیل برخی از قیمت گذاری و چکش‌هایی نهایی، بارها با حواشی و انتقادات فراوانی روبرو بوده است. علی رغم این انتقادات، حراج بزرگ تهران همچنان ادامه یافته و سیزدهمین دوره آن نیز در هتل پارسیان آزادی تهران برپا شد. به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا، حراج سیزدهم به صورت آنلاین برگزار شده و این حراج بزرگ، به مدیریت علیرضا سمیع‌آذر که مدیریت موزه‌های هنرهای معاصر تهران را در کارنامه خود دارد، برپا شد. اما برجسته‌ترین اتفاق سیزدهمین حراج بزرگ تهران که تابلوی ۱۲ میلیاردی آیدین آغداشلو بود، آن را به تیتر رسانه‌ها مبدل کرد.

آیدین آغداشلو
نقاشی ۱۲ میلیاردی آیدین آغداشلو

در این حراج، یک نقاشی از آیدین آغداشلو نیز حضور داشت؛ در ابتدا، چکش این حراج با کمینه قیمت ۱ میلیارد و ۲۰۰، الی ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان زده شد. در نهایت پس از رقابت خریداران در این حراج، این نقاشی با قیمت ۱۲ میلیارد تومان به فروش رسیده و در نتیجه رکورد گران‌قیمت‌ترین اثر به فروش رسیده در این حراج را به نام خود ثبت کرد!

در این حراج، ده‌ها نقاشی و آثار دیگر، به حراج گذاشته شد اما قیمت نهایی هیچ یک از آنها، حتی نزدیک به قیمت نقاشی آیدین آغداشلو هم نبود. تابلوی «خاطرات امید» از آیدین آغداشلو با قیمت بالای خود، بار دیگر حواشی بسیاری را به سمت حراج بزرگ تهران سرازیر کرد. در سال‌های اخیر، اتهام‌های متعددی به این مراسم وارد شده است؛ از جمله آنها می‌توان به پول‌شویی از طریق خرید و فروش آثار هنری اشاره کرد.

آیدین آغداشلو

دلیل این اتهام نیز بسیار واضح است و می‌توان به فروش برخی از آثار هنری با قیمت‌های بسیار بالاتر از ارزش آنها اشاره کرد. در این مراسم، ۲۲ اثر بالاتر از یک میلیارد تومان، ۱۹ اثر از ۵۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد تومان، ۵۷ اثر بین ۱۰۰ میلیون تومان تا ۵۰۰ میلیون و ۱۱ اثر زیر ۱۰۰ میلیون تومان به فروش رسیدند که بسیاری از آن‌ها آثاری کودکانه و در مواردی کپی شده از دیگر نقاشی‌های قدیمی از سراسر جهان بوده‌‌اند.

شایان ذکر است که همین نقاشی ۱۲ میلیاردی آیدین آغداشلو نیز یک اثر کپی به حساب می‌آید و این موضوع نیز حواشی بسیار به دنبال داشته است. شما عزیزان می‌توانید نظرات خود را در رابطه با حراج تهران و اثر ۱۲ میلیارد تومانی آیدین آغداشلو به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید: بهترین عکس های هفته از سراسر جهان
بیشتر بخوانید: نقاشی های مشهور جهان : معرفی مشهورترین نقاشی های جهان در طول تاریخ
بیشتر بخوانید: ایده خلاقانه نقاشی‌های خیره کننده آبرنگی روی سینک دستشویی توسط هنرمند ایتالیایی

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

۳ دیدگاه

  1. Avatar همزه نوزری گفت:

    علت قیمت یک تابلو چی

  2. Avatar سامان گفت:

    چه در ایران و چه در جهان 99% این آثار هنری که با قیمت های نجومی به فروش می رسند، به 2 دلیل است: 1- سرمایه گذاری 2- پولشویی
    هیچ کدام از این خریدارانی که میلیاردها تومان یا میلیون ها دلار برای یک نقاشی یا مجسمه پول می دهند، عاشق و شیفته هنر نیستند، بلکه به خاطر پول این کار را می کنند. به طور مثال، طرف 60 میلیون دلار برای یک تابلوی نقاشی پول می دهد، نه به خاطر این که عاشق مونه و داوینچی است بلکه به این دلیل که 4-5 سال دیگر آن را با قیمت 70-80 میلیون بفروشد. به این میگویند سرمایه گذاری. پولشویی هم در برخی از این خریدها دلیل اصلی دیگر است.

  3. Avatar حسین گفت:

    تابلو 12 میلیاردی!!!! بعضیا میخرن بعضیا 12 تومنم تو جیبشون نیست نونم بخرن خدایا عدالتتو شکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.