حذف شبکه های اجتماعی

محدودیت استفاده یا حذف شبکه های اجتماعی چه تاثیری در زندگی ما خواهد داشت؟

شبکه‌های اجتماعی در این روزها بسیار گسترده شده‌اند و فعالیت‌های ما نیز در این شبکه‌ها به شکل عجیبی افزایش یافته است در نتیجه می‌توان گفت که بخش زیادی از روزهایمان را به شبکه‌های اجتماعی اختصاص می‌دهیم. در واقع قبل از هر اقدامی اول در شبکه‌های اجتماعی مان گشت و گذاری می‌کنیم و سپس به کارهای دیگر می‌پردازیم. به طور کلی این حجم از درگیری ما با شبکه‌های اجتماعی عجیب و ترسناک است. اما اخیرا تحقیقاتی انجام شده که تاثیر حذف شبکه های اجتماعی بر زندگی روزمره را بررسی کرده است. در ادامه نتیجه این تحقیقات را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

حذف شبکه های اجتماعی چه تاثیری در زندگی ما دارد؟

ایجاد روابط خانوادگی عمیق‌تر

حذف شبکه های اجتماعی

یکی از اولین مزایای حذف شبکه‌های اجتماعی، روابط بهتر و سالم‌تر در خانه و با خانواده است. در واقع به محض اینکه گوشی هوشمند خود را خاموش کنیم یا کنار بگذاریم، متوجه محیط اطراف خود خواهیم شد و ارتباطات اجتماعی‌مان شکل خواهد گرفت. در نتیجه به جای اینکه ساعت‌ها تصاویر و ویدیوهای افراد مختلف را در صفحات و شبکه‌های مختلف پیمایش کنیم، می‌توانیم با اعضای خانواده خود روابط عمیق‌تری را بسازیم، بازی کنیم و خوش بگذرانیم.

برای شروع می‌توانید به مدت دو هفته خود و خانواده را به چالش بکشید و در این دو هفته تمامی تجهیزات مانند گوشی هوشمند و تلویزیون را کنار بگذارید. در این زمان سعی کنید روابط با کیفیتی با یکدیگر ایجاد کنید، به بحث و گفتگو بپردازید و اوقات خود را بهتر بگذرانید. این موضوع به سلامت روح و روان شما کمک زیادی خواهد کرد و قطعا در این دوران آرامش و احساس نزدیکی بیشتر با اعضای خانواده خود خواهید داشت.

احساس اضطراب و نگرانی

حذف شبکه های اجتماعی

در اینجا یک واقعیت کوچک و سخت وجود دارد و آن این است که ما در واقع به گشت و گذار در رسانه‌های اجتماعی خود معتاد هستیم و اکنون با کنار گذاشتن ناگهانی آن استرس، نگرانی و احساس آزاردهنده‌ی ترک کردن یک عادت را داریم. در واقع باید بگوییم که پس از ترک گوشی هوشمندمان در چند روز اول احساس اضطراب کاملا طبیعی است اما باید خودمان را با کارهای دیگری سرگرم کنیم و هرگز دنبال بهانه‌ای برای استفاده از گوشی هوشمند خود نباشیم. با خودتان صادق باشید و سعی کنید زندگی بدون گوشی هوشمند را تمرین کنید و اوقات خود را با کیفیت بالاتری بگذرانید.

تمرکز و توانایی بیشتر

حذف شبکه های اجتماعی

بروزرسانی این وضعیت جدید و ترک عادات قدیمی برای مغز کمی طولانی‌تر خواهد بود در نتیجه باید صبر کنیم تا مغز فعالیت‌های جدید ما را بپذیرد. در واقع زمانی که به شبکه‌های اجتماعی رو می‌آوریم، این موضوع به یک عادت یا یک وظیفه تبدیل می‌شود در حالی که چنین نیست و با این کار فقط اوقات خود را با فعالیت‌های بیهوده هدر می‌دهیم. این شبکه‌ها حتی در زمان فعالیت کاری مختلف نیز گریبان‌گیر خواهد شد و در واقع 40 درصد از تمرکزمان را به خود اختصاص خواهد داد و این موضوع باعث خواهد شد تا ما هیچ فعالیتی را به طور دقیق و با تمرکز 100 درصد انجام ندهیم و از هیچ فعالیتی به طور کامل لذت نبریم.

بیشتر بخوانید: 10 عادت مشترکی که افراد موفق و شاد را در زندگی از دیگران متفاوت می‌کند

خواب بهتر

حذف شبکه های اجتماعی

اغلب قبل از خواب زمان زیادی را در شبکه‌های اجتماعی به گشت و گذار می‌پردازیم و شبکه‌هایی چون اینستاگرام به قدری گسترده هستند که هرگز پایانی برای گشت و گذار در چنین شبکه‌هایی وجود نخواهد داشت. در نهایت زمانی که به ساعت نگاه می‌کنید می‌بینید که زمان زیادی از وقت خوابتان را به این شبکه‌ها اختصاص داده‌اید که این کار واقعا اشتباه محض است. در واقع شما در زمان استراحت خود همچنان مشغول صرف انرژی در شبکه‌های اجتماعی هستید. استفاده از شبکه‌های اجتماعی با اختلال خواب رابطه مستقیم دارد و تحقیقات نشان داده که که بهم خوردن ریتم خواب در شبانه روز و قرار گرفتن در معرض نور آبی گوشی‌های هوشمند سلامت افراد را به خطر می‌اندازد پس قبل از خواب به جای استفاده از گوشی هوشمند مطالعه کنید یا مراقبه / مدیتیشن انجام دهید.

بیشتر بخوانید: چه مواد غذایی بر خواب شب تأثیرات منفی دارند و مصرف آن‌ها قبل از خواب ممنوع است؟

داشتن زمان بیشتر برای فعالیت‌های مختلف

اینستاگرام

بدون اینکه بدانیم بخش زیادی از روزمره را به گوشی هوشمند اختصاص می‌دهیم اما وقتی گوشی هوشمند خود را کنار بگذاریم متوجه می‌شویم که در یک روز چه میزان زمان برای انجام فعالیت‌های مختلف داریم. در واقع با کنار گذاشتن گوشی‌های هوشمندمان زمان برای مراقبه، مطالعه، معاشرت، پیاده‌روی و ورزش، فعالیت‌های تفریحی با خانواده و فعالیت‌های آموزشی بیشتر خواهد شد و می‌توانیم کارهایی که هرگز در ذهنمان نبوده را تجربه کنیم.

اعتماد به نفس بیشتر

اعتماد به نفس بیشتر

قطعا متوجه شده‌اید که تماشای روزمره، تعطیلات آخر هفته و مراسمات و جشن‌های دیگران تا چه اندازه بر اعتماد به نفسمان تاثیر منفی گذاشته است و تا چه اندازه از علایق و سلایق خود جا مانده‌ایم و سعی کرده‌ایم مانند جماعت اطرافمان باشیم و با یک الگوی یکسان تصاویری را به اشتراک بگذاریم. در نهایت حذف شبکه های اجتماعی می‌تواند این اعتماد به نفس از دست رفته را بازگرداند و ما را به علایق و افکار خودمان نزدیکتر کند.

در واقع نکته اصلی شبکه‌های اجتماعی این است که ما فقط لحظات برجسته و مهم زندگی افراد را می‌بینیم و احتمالا حسرت می‌خوریم که چرا جای دیگران نیستیم اما واقعیت این است که همه در زندگی با مشکلاتی روبرو هستند که این مشکلات را در شبکه‌های اجتماعی به تصویر نمی‌کشند. حذف شبکه های اجتماعی از روزمره با بدست آوردن دوباره اعتماد به نفسمان رابطه مستقیم دارد زیرا دیگر برایمان مهم نخواهد بود که دیگران چگونه زندگی می‌کنند و دیگر زندگی خودمان را با دیگران مقایسه نخواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: سه راه حل برای جلوگیری از زندگی مقایسه‌ای و داشتن سبک زندگی خاص

امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

یک دیدگاه

  1. Avatar عباس گفت:
    0

    کلا زندگی گل و بلبل تر مخصوصا برای حاکمان توتالیته! طفلک مخاطبایی که به این سادگی مغزشویی میشن!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.