عجایب هفتگانه

جزییات و حقایقی که در مورد عجایب هفتگانه نمی‌دانید!

برای قرن‌ها، تمدن‌های بشری در سرتاسر جهان شهرها، ساختمان‌ها، بناهای تاریخی، مقبره‌ها، معابد، کلیساها، مساجد و سازه‌های دیگر را ساخته و خلق کرده‌اند که همچنان فکر کردن به ساخت چنین سازه‌های عظیمی در آن دوران عجیب است. در این مقاله نکاتی در مورد عجایب هفتگانه را در اختیارتان قرار خواهیم داد که برایتان جذاب خواهد بود. با دینو همراه باشید.

عجایب هفتگانه

  1. تاج محل – هند
  2. کولوسئوم – ایتالیا
  3. چیچن ایتزا – مکزیک
  4. ماچو پیچو – پرو
  5. تندیس مسیح – برزیل
  6. پترا – اردن
  7. دیوار بزرگ چین – چین

عجایب هفتگانه در نقشه

عجایب هفتگانه

حقایقی از عجایب هفتگانه

تاج محل – هند

تاج محل

تاج محل به دلیل ارزش تاریخی، داستان عاشقانه و زیبایی خیره کننده‌اش در سراسر جهان شناخته شده است. تاج محل در شهر تاریخی آگرا هند واقع شده و مقبره ممتاز محل، همسر امپراتور مغول، شاه جهان در آن قرار دارد. گفته می‌شود که امپراطور به همسرش بسیار عشق می‌ورزید و پس از مرگ همسرش، تاج محل را به عنوان گواهی بر عشق ساخت. ساخت تاج محل تا سال 1632 به پایان رسید و 17 سال با 22000 کارگر، سنگ شکن، نقاش و هنرمند و 1000 فیل طول کشید تا تاج محل تکمیل شود. هزینه ساخت معبد امروز معادل 827 میلیون دلار آمریکا است. برای تزیین تاج محل از 28 نوع سنگ قیمتی و نیمه قیمتی استفاده شده است. در سال 1983، تاج محل توسط یونسکو به عنوان میراث جهانی ثبت شد و امروزه سالانه 7 تا 8 میلیون بازدید کننده را به خود جذب می‌کند.

کولوسئوم – ایتالیا

عجایب هفتگانه

کولوسئوم در رم ایتالیا واقع شده و از عجایب هفتگانه است. این سازه در واقع یک آمفی تئاتر بودده که در مرکز شهر قرار دارد. این سازه که از بتن و ماسه ساخته شده ، بزرگترین آمفی تئاتر جهان است. ساخت کولوسئوم در سال 72 پس از میلاد توسط امپراتور وسپاسیان آغاز شد و در سال 80 پس از میلاد توسط جانشین وی، تیتوس، به پایان رسید. در ساخت این بنای باشکوه ده‌ها هزار نفر تلاش کردند و کولوسئوم در زمان ساخت ظرفیت میزبانی حدود 80000 تماشاگر را داشت و مجهز به 80 ورودی بود. نبردها، نمایش شکار حیوانات، اعدام‌ها و نمایش‌های اسطوره‌ای در این بنا برای عموم برگزار می‌شد. ورود به رویدادهای کولوسئوم رایگان بود و از خزانه امپراتور پرداخت می‌شد. با این حال، کولوسئوم شاهد وحشیگری‌های زیادی هم بود و اغلب بیش از 10000 حیوان در روز در این آمفی تئاتر کشته می‌شدند. امروزه این سازه‌ی عجایب جهان، یک جاذبه توریستی محبوب است و به عنوان نمادی از امپراتوری روم به حساب می‌آید.

چیچن ایتزا – مکزیک

عجایب هفتگانه

سازه‌های چیچن ایتزا مانند معابد، پاساژها و اهرام برای مردم مایا باستان مقدس بودند. اعتقاد بر این است که چیچن ایتزا یکی از شهرهای بزرگ دنیای مایاهای باستان بوده و ساخت و سازهای این شهر سبک‌های معماری متنوعی را به نمایش می‌گذارد. معبد Kukulkan در چیچن ایتزا یک شگفتی باستان شناسی است که بر اساس نجوم مایا ساخته شده است. این سازه برای هر روز از سال 365 پله دارد. در هر یک از چهار طرف 91 پله وجود دارد و سکوی بالای آن به عنوان پله 365 عمل می‌کند. این سازه حتی یک رصدخانه باستانی پیچیده را در خود جای داده است که دانش نجومی پیشرفته‌ای را که قوم مایا در اختیار دارند را به نمایش می‌گذارد. چیچن ایتزا در سال 1400 میلادی متروکه شد اما ارزش تاریخی این مکان بسیار زیاد است و یکی از عجایب هفتگانه به شمار می‌رود.

ماچو پیچو – پرو

ماچو پیچو – پرو

مقصد رویایی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان، ماچو پیچو یکی از عجایب هفتگانه جهان است. ماچو پیچو در منطقه‌ی کوسکو واقع شده و به گفته اکثر باستان شناسان، امپراتور اینکا، پاچاکوتی، این مکان را در حدود سال 1450 ساخت. این مکان به عنوان یک شهر توسعه یافت، اما یک قرن بعد در طول فتح اسپانیایی‌ها متروکه شد. در نهایت ماچو پیچو توسط کاشف آمریکایی، هیرام بینگهام برای بقیه جهان معرفی شد. یک نظریه جدید نشان می‌دهد که ماچو پیچو می‌تواند مرحله پایانی یک مسیر زیارتی باستانی مردم اینکا باشد. ماچو پیچو نمایانگر سبک زندگی اینکاها است. برای ساخت سازه‌ها در ماچو پیچو از ملات استفاده نشده است. این سازه کاملا ضد زلزله بوده و زلزله فقط باعث رقص سنگ‌ها خواهد شد و خبری از تخریب در آثار نیست.

تندیس مسیح – برزیل

عجایب هفتگانه

یکی از نمادهای برزیل، مجسمه عیسی مسیح به سبک آرت دکو در ریودوژانیرو بوده که یکی از عجایب هفتگانه جهان نیز است. این مجسمه توسط مجسمه ساز فرانسوری، پل لندوفسکی ساخته شده و مجسمه ساز رومانیایی، گئورگه لئونیدا، مسئول طراحی چهره بوده است. این مجسمه در مجموع 250000 دلار هزینه داشت که توسط افرادی از داخل و اطراف برزیل اهدا شد. تندیس مسیح 98 فوت قد و یک پایه 26 فوتی دارد و بازوهای آن 92 فوت عرض دارند. این مجسمه‌ی 635 تنی، ساخته شده از سنگ و بتن بوده و در بالای کوه 2300 فوتی کورکووادو قرار دارد. ساخت مجسمه در سال 1922 آغاز شد و تا سال 1931 تکمیل شد. این مجسمه بزرگترین مجسمه سبک آرت دکو در جهان است. با این حال، این بزرگترین مجسمه مسیح در جهان نیست.

پترا – اردن

پترا – اردن

پترا، عجایب اردنی نیز در فهرست عجایب هفتگانه جهان قرار دارد. پترا به دلیل رنگ سنگی که از آن تراشیده شده است به “شهر رز” نیز لقب داده شده است. این بنا، ارزش باستان شناسی، تاریخی و معماری بسیار زیادی دارد که آن را به یک جاذبه گردشگری شگفت انگیز تبدیل می‌کند. سیستم آب و معماری سنگ تراشی، دو ویژگی قابل توجه این شهر باستانی است. مقبره‌های سلطنتی که مقبره‌های بزرگی هستند با نماهای چشمگیر حکاکی شده در سنگ، یکی از جاذبه‌های اصلی پترا است. پترا نه تنها یکی از عجایب هفتگانه جهان به شمار می‌رود، بلکه در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز قرار دارد. همچنین به عنوان یکی از «28 مکان برای دیدن قبل از مرگ» توسط مجله اسمیتسونین فهرست شده است.

دیوار بزرگ چین – چین

عجایب هفتگانه

دیوار بزرگ چین، یک کانون گردشگری جهانی است و شهرت بسیار زیادی دارد. این بنا به دلیل طول زیاد و ارزش تاریخی، شناخته شده است. همچنین به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جهان معرفی می‌شود. دیوار بزرگ چین با هزاران سال تاریخ چین مرتبط است. مجموعه‌ای از دیوارها در ابتدا توسط امپراتوری‌ها و دولت‌های چین در طول سال‌های متمادی ساخته شدند که از اوایل قرن هفتم قبل از میلاد آغاز شد. بیش از 20 سلسله/ایالت در ساخت این دیوار مشارکت داشتند. سپس این دیوارها به یکدیگر متصل شدند تا دیوار بزرگ چین را ایجاد کنند. این بنا فقط یک دیوار نبود بلکه شامل برج‌های دیده بانی، برج‌های چراغ راهنما، سنگرها و غیره بود که در فواصل زمانی برای محافظت از کشور در برابر نیروهای دشمن ساخته شد. طول رسمی دیوار بزرگ چین 21196.18 کیلومتر (13170.7 مایل) است. با این حال، نزدیک به یک سوم دیوار بزرگ چین در طول زمان ناپدید شده است. یونسکو در سال 1987 این مکان را به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت کرد.

بیشتر بخوانید: بزرگترین و مهمترین عجایب معماری جهان باستان را بشناسید!

امتیاز: 3.7 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

۵ دیدگاه

  1. Avatar محمد گفت:

    اهرام از عجایب هفتگانه دنیای باستان است

  2. Avatar raha گفت:

    چه خنده دار !!!! اهرام مصر کو !!!!

  3. Avatar حمید گفت:

    تو کتابهای تاریخ مینوشتند مغولها حمله میکنند و همه جا را غارت میکنند و نابود میکنند.. حالا با حاکم مغولی روبرو هستیم که بنا میسازد انهم بنایی چون تاج محل.. یا این کار مغول نیست یا حمله و غارت مغولها دروغی بیش نیست…که با این اوصاف دومین گزینه درست تر است

    • Avatar آرش گفت:

      این شاهِ مغول مانند مغول های صحراگردِ وحشی و خونخوار و بی تمدن اولیه که از شمال آسیا به سمت غرب و جنوب سرازیر شدند، نبود. شاه جهان مانند همتایان دیگرش که در چین و برخی کشورهای دیگر به حکومت رسیدند از مغول های اولیه نبودند (و 400 سال با چنگیز خونخوار فاصله داشته است) و پس از آشنایی با فرهنگ و تمدن های بزرگی مانند چین و ایران به شدت تحت تاثیر قرار گرفتند و متحول شدند. بیشتر فرمانرواهای مغول در غرب آسیا مسلمان شدند و در چین بودایی شدند و به فرهنگ آنجا گرویدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.