چرا دندان عقل اینقدر دیر در می‌آید؟

درآوردن دندان عقل برای بسیاری از افراد در اواخر نوجوانی و اوایل دهه 20 زندگی طبیعی است. اما چرا آنها در دوران کودکی با بقیه دندان‌های دائمی ما در نمی‌آیند؟

پاسخ این سوال به رشد کودک برمی‌گردد. طبق مطالعه اکتبر 2021 در مجله Science Advances، در فک کودکان فضای کافی برای دندان عقل وجود ندارد. اما همانطور که یک کودک رشد می‌کند، فک او نیز رشد می‌کند و فضای بیشتری برای رویشاین دندان به وجود می‌آید.

دندان عقل

با این حال، بسیاری از فک‌های انسان مدرن به اندازه‌ای رشد نمی‌کنند که دندان عقل بدون هیچ مشکل در بیاید، به همین دلیل است که کشیدن این دندان بسیار رایج است. باز هم، این به دلیل رشد کودک است. انسان‌های باستان رژیم‌های غذایی پر از آجیل سفت، سبزیجات نپخته، گوشت‌های خام و سایر غذاهای سفت می‌خوردند. جولیا بوگنر، انسان شناس در کالج پزشکی دانشگاه ساسکاچوان در کانادا، در گفتگویی می‌گوید: پیروی از این رژیم در دوران جوانی باعث بلندتر شدن می‌شود. اما از آنجایی که مردم در کشورهای صنعتی به سمت خوردن غذاهای نرم‌تر روی آورده‌اند، ما از حداکثر پتانسیل رشد فک خودداری کرده‌ایم.

یکی دیگر از دلایلی که دندان عقل در سنین جوانی در می‌آید این است که تا آن زمان به دندان عقل نیازی نشده‌است. زمانی که افراد باستانی دندان‌های آسیاب خود را به خاطر غذای سفت و سخت از دست می‌دادند، دندان‌های عقل – دسته سوم دندان‌های آسیاب – جای آن‌ها را می‌گرفتند.

اما از آنجایی که بیشتر افراد در سنین کودکی دندان‌های آسیاب خود را از دست نمی‌دهند، دندان عقل تا بزرگسالی منتظر می‌ماند. به عبارت دیگر، اگر در کودکی یا نوجوانی دندان‌های آسیاب خود را از دست داده‌اید دندان عقل شما طوری برنامه ریزی شده‌است که برای پر کردن این شکاف رویش کند.

اولین مجموعه دندان‌های آسیاب دائمی یا دندان‌های پشت دهان که برای آسیاب کردن غذا طراحی شده‌اند، برای اولین بار در حدود 6 سالگی، زمانی که کودک شروع به از دست دادن دندان‌های شیری خود می‌کند، ظاهر می‌شود. در حدود سن 12 سالگی، دندان‌های آسیاب دوم ظاهر می‌شوند و به عنوان پشتیبان برای دندان‌های آسیاب 6 ساله در صورت ایجاد حفره عمل می‌کنند. دندان آسیاب سوم یا دندان عقل در حدود سنین 17 تا 21 سالگی ظاهر می‌شود.

امروزه دندان‌پزشکان اغلب دندان‌های عقل را می‌کشند، زیرا بیرون آمدن آن‌ها می‌تواند باعث درد در بین شلوغی دهان و دندان‌ها شود. حتی اگر فردی درد نداشته باشد، کشیدن این دندان در سنین جوانی می‌تواند از مشکلات سلامتی در مراحل بعدی زندگی مانند عفونت لثه جلوگیری کند. دندانپزشکان و جراحان دهان عموماً دندان عقل را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، به طور مثال در سن 27 سالگی خارج نمی‌کنند، زیرا خطرات مانند آسیب به اعصاب مجاور را افزایش می‌یابد. با این حال، افراد ممکن است پس از این سن، به دلیل مشکلاتی مانند درد، دندان عقل خود را بکشند بنابراین این اقدام هرچه زودتر صورت بگیرد بهتر است.

امتیاز: 4.0 از 5 (4 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.