راهنمای محلی بلیز

راهنمای محلی بلیز: 4 ماجراجویی باورنکردنی و پایدار در طبیعت شگفت‌انگیز آمریکای مرکزی

اگر تا به حال نام بلیز را نشنیده‌اید، باید بدانید که کم‌جمعیت‌ترین و کوچک‌ترین کشور منطقه آمریکای مرکزی به‌شمار می‌آید. این کشور با آب و هوای گرمسیری، بخش عمده‌ای از جنگل‌های استوایی را شامل شده و زیستگاه حفاظت شده انواع گونه‌های جانوری و آبزی در منطقه است. در ادامه همراه دینو باشید تا با راهنمای محلی بلیز از گردشگری پایدار و مسئولانه این کشور باخبر شوید.

گردشگری پایدار و مسئولانه

توجه داشته باشید که سفر به بلیز و گردش در آن باید همراه با مسئولیت‌پذیری باشد. هدف این کشور، تبدیل شدن به یک رهبر جهانی در جهانگردی پایدار و مسئولانه است. با وجود خانه‌های بوم‌گردی که در میان جنگل‌های بارانی بکر و در امتداد سواحل کارائیب خالی از سکنه پراکنده شده‌اند، تلاش برای حفاظت از گونه‌های جانوری اولویت مسئولین این کشور می‌باشد. بیشترین جمعیت پلنگ‌های خالدار آمریکایی در کره زمین و 28 درصد این سرزمین برای اطمینان از حفظ حیات گیاهان و جانوران منطقه، تحت حفاظت ویژه قرار گرفته است. با کمک راهنمای محلی بلیز به راحتی می‌توانید ماجراجویی‌های مسئولانه را در این کشور آمریکای مرکزی تجربه کنید.

راهنمای محلی بلیز

در این جا با راهنمای محلی بلیز همراه باشید تا 4 ماجراجویی باورنکردنی و پایدار در طبیعت شگفت‌انگیز آمریکای مرکزی را بشناسید.

1. به دیدن پلنگ خالدار آمریکایی در میان درختان بروید

راهنمای محلی بلیز - 1. به دیدن پلنگ خالدار آمریکایی در میان درختان بروید

به سمت جنوب بلیز بروید تا در بیش از 500 کیلومتر مربع جنگل‌های بارانی و سرسبز که پناهگاه حیات وحش حوضه Cocksomb را تشکیل می‌دهند، گردش کنید. این منطقه که در سال 1990 معیین شد، اولین پناهگاه بیابانی جهان برای پلنگ‌های خالدار آمریکایی است. بلیز با داشتن بزرگ‌ترین جمعیت گربه‌سانان بزرگ روی کره زمین، شما را در بهترین مکان ممکن برای دیدن آن‌ها قرار می‌دهد.

آهسته در مسیر طبیعت قدم بزنید. در این صورت شانس دیدن مناظر زیبایی از پوما (یوزپلنگ درنده آمریکایی)، پلنگچه (پلنگ راه راه آمریکایی)، تاپیر (خوک خرطوم‌دراز مالایا) و بیش از 300 نوع پرنده گرمسیری را خواهید داشت. در پایان تور و با هماهنگی راهنما، در یکی از آبشارهای زمردی فراوان میان جنگل‌های بارانی شیرجه بزنید تا خنک شوید.

2. از شنا و غواصی در دریای کارائیب لذت ببرید

راهنمای محلی بلیز - 2. از شنا و غواصی در دریای کارائیب لذت ببرید
راهنمای محلی بلیز - غواصی در آب‌های زلال

دنیاهای آبی بلیز نیز به همان اندازه بخش سبزش مراقبت می‌شوند. برنامه‌های حفاظتی دقیقی در حال حاضر اجرا می‌شوند تا پلاستیک‌های یکبار مصرف را به منظور حفظ سلامت زندگی دریایی آبزیان حذف کنند. صخره آبی بلیز، به لطف اقدامات مثبت زیست محیطی این جزیره، از لیست مکان‌های خطرناک میراث جهانی حذف شده است. با پوشیدن لوله تنفسی غواصی به تماشای دنیای پناهگاه ماهی‌های ریز بی‌شمار، اسب‌های دریایی، لاکپشت‌ها، کوسه‌های مانیات و گاو دریایی عجیب و غریب در زیر آب بروید.

راهنمای محلی بلیز - Caye Caulker

یکی دیگر از مناطق برجسته برای غواصی در این کشور، Caye Caulker است. آب‌های زیبای اطراف این جزیره در سواحل بلیز به قدری زلال است که حتی برای دیدن دنیای زیر دریا، نیازی به خیس کردن موهایتان ندارید. برای دیدن لقمه‌ماهی‌ها و مارماهی‌های کمتر از دو متر، کافی است روی سطح شناور شوید.

راهنمای محلی بلیز - گودال آبی

درست در جنوب Caye Caulker بهشت غواصی بلیز «گودال آبی» واقع شده است. با 300 متر عرض و 125 متر عمق، این استخر آب لاجوردی از فضا قابل مشاهده است. رنگین‌کمانی از ماهی‌های گرمسیری را می‌توان با غواصی در اطراف لبه‌های کم‌عمق گودال مشاهده کرد. اگر کمی به عمیق بروید، می‌توانید با شنا کردن میان استالاکتیت‌های آهکی غول‌پیکر، به نوازش صخره‌های مرجانی و کوسه‌های باله سیاه کوچک در کنار زندگی بی‌مهرگان رنگارنگ و بیگانه بپردازید.

3. به تماشای پرندگان در جنگل بنشینید

راهنمای محلی بلیز - 3. به تماشای پرندگان در جنگل بنشینید

فقط آب‌های بلیز نیستند که سرشار از زندگی‌اند؛ بلکه، آسمان این کشور نیز با بیش از 500 گونه پرنده متفاوت، بسیار غنی می‌باشد. یکی از بهترین مکان‌های تجمع پرندگان، بخش حفاظت شده جنگلی Mountain Pine Ridge در منطقه Cayo است. شما می‌توانید با گذشتن از مسیرهای  کوهنوردی، تپه‌های گرانیتی و آبشارهای حیرت‌انگیز را ببینید، در رایحه کاج نفس بکشید و چشم‌های خود را به آسمان بدوزید تا از تماشای گنجینه پرهای رنگارنگ لذت ببرید. شاهین سینه‌نارنجی و شاه‌کرکس باعظمت، از گونه‌های نادر این منطقه به شمار می‌آیند.

آبشارهای Big Rock

در این قسمت از راهنمای محلی بلیز، ماجراجویی‎های بیشتری وجود دارد. دوربین‌های شکاری خود را به اطراف بچرخانید تا خوشه‌های ارکیده و سرخس را در میان درختان جنگل سرسبز ببینید. همچنین می‌توانید وارد دهانه 20 متری غار Rio Frio شده و یا در قسمت پایین آبشارهای 45 متری Big Rock شنا کنید.

4. در میان سازه‌های باستانی قوم مایا کاوش کنید

4. در میان سازه‌های باستانی قوم مایا کاوش کنید

بلیز در تلاش است تا مانند حیات وحش و طبیعت بکر، از معابد، کاخ‌ها و اهرام غنی تاریخی خود نیز محافظت کند. این آثار تاریخی توسط تمدن کهن مایا در سراسر کشور پراکنده شده است. میانبری به غرب بزنید. درست در جایی که تصور نمی‌کنید، خواهید دید که این سازه‌های وسیع زمانی خانه دو میلیون جمعیت امپراطوری مایا بوده‌اند. از لبه غربی کوه‌های مایا صعود کنید تا به مناطق کاملا حفاظت شده Caracol – بزرگ‌ترین اثر تاریخی ساخته شده توسط انسان در بلیز – خیره شوید. Xunantunich یا «زن سنگی» نیز در همین نزدیکی است. همچنین چشم‌اندازهای عالی از هرم سفید آفتاب El Castillo را نیز از دست ندهید. اگر از پیاده‌روی کردن خسته شده‌اید، مکان‌های باستانی را سوار بر اسب جستجو کنید.

دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود را درباره راهنمای محلی بلیز و ماجراجویی‌های ویژه آن با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Wanderlust

بیشتر بخوانید: راهنمای محلی هلسینکی: 10 نکته برتر سفر به فنلاند و جاذبه های طبیعی آن

بیشتر بخوانید: راهنمای محلی زالتسبورگ: مکان‌های دیدنی، غذاها و محل مناسب اقامت در غرب اتریش

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.