سلاح گرم در ایران

اگر استفاده از سلاح گرم در ایران آزاد شود چه خواهد شد؟ (به همراه آمار نزاع خیابانی)

ایران یکی از کشورهایی است که آمار نزاع‌های خیابانی آن همواره در صدر جداول جهانی بوده است؛ نه فقط گزارش‌های جهانی، بلکه آمارهای منتشرشده داخلی نیز این مسئله را تائید کرده و نه تنها شاهد کاهش آن در سال‌های جاری نبوده‌ایم، بلکه آمارها از افزایش نزاع‌های خیابانی می‌گویند. درنتیجه تصور کنید اگر سلاح گرم در ایران آزاد شود چه خواهد شد؟

آمار تلخ درگیری های خیابانی

طی آماری که در اواخر مردادماه سال 1397 منتشر شد، تنها طی چند ماه نخست امسال، تعداد 146 هزار و 500 نفر در پی صدمات ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که از این تعداد 99 هزار و 90 نفر مرد و 47 هزار و 409 نفر زن بودند. این آماری است که به‌طور رسمی از سوی پزشکی قانونی کشور منتشرشده است. این آمار به نسبت مدت‌زمان مشابه در سال گذشته، تا 2 دهم درصد افزایش داشته و استان تهران با بیش از 25 هزار مراجعه‌کننده نزاع خیابانی، در صدر جدول است.

دعوا

جامعه بی طاقت شده است!

در سال 1396 خورشیدی، تحلیلگران، روشنفکران و مسئولان امنیت اجتماعی، از نگاه وحشت‌زده خود به این آمار سخن گفتند؛ به گفته امید محبی دبیر ستاد ملی صبر (صلح، بخشش و رضایت) قوه قضائیه، تعداد زیادی پرونده‌های قصاص وجود داد که به خاطر بوق زدن و جای پارک، فردی کشته‌شده و اغلب این افراد ازنظر اجتماعی سطح پایین نیستند و بعضاً دارای تحصیلات عالی و شغل مناسب هستند. بامطالعه سخنان این افراد می‌توان دلایل وحشت آنها از وضعیت تلخ کنونی اجتماع را به‌طور ملموسی درک کرد.

اتفاق‌نظر کارشناسان این حوزه در ریشه‌یابی، به مسائل اجتماعی ختم می‌گردد. بی‌طاقت شدن جامعه، عدم از خود گذشتگی، عدم کنترل اشخاص بر عملکرد خود در زمان عصبانیت، نادیده گرفتن حقوق شهروندی افراد توسط یکدیگر، زورگویی برخی از افراد، انتخاب نزاع به‌عنوان بهترین راه‌حل و… ازجمله دلایلی است که جامعه فعلی ایران را به یک میدان جنگ مبدل کرده است.

متأسفانه استفاده از سلاح سرد ازجمله چاقو، قفل فرمان، زنجیر چرخ و چوب، به کشته شدن افراد بسیاری در این نزاع‌های خیابانی می‌انجامد. همچنین به‌تازگی شاهد گزارش‌هایی از استفاده از سلاح گرم در ایران در نزاع‌ها هستیم. باوجودآنکه حمل اسلحه بدون مجوز در ایران مجازات بسیار سنگینی را در پی دارد، اما بازهم آمار استفاده از سلاح گرم در چنین نزاع‌هایی تأمل برانگیز است. به‌عنوان‌مثال می‌توان به درگیری‌های قومیتی در برخی استان‌های کشور اشاره کرد که همواره با استفاده از سلاح گرم همراه است.

نزاع

اگر سلاح گرم در ایران آزاد شود چه خواهد شد؟!

در برخی از کشورهای جهان، استفاده و نگهداری سلاح گرم و اسلحه، با عبور از ضوابط در نظر گرفته‌شده، کاملاً قانونی است. رسیدن به سن قانونی، دریافت مجوز آموزش استفاده از سلاح، گواهی عدم مشکلات روانی و یا توصیه‌نامه پلیس، ازجمله این شرایط است. بااین‌وجود آمار استفاده از سلاح گرم در این کشورها، گاها کمتر از کشورهایی است که قوانین سخت‌گیرانه ای را برای استفاده از اسلحه وضع کرده‌اند.

همان‌طور که گفته شد، استفاده از سلاح گرم در ایران حتی باوجود قوانین تنبیهی سنگین و جزای طولانی‌مدت، همچنان ادامه دارد. همچنین به‌تازگی شاهد اخبار جالب‌توجهی هستیم که می‌تواند به نگرانی ما در این زمینه دامن زده و به‌عنوان یک زنگ خطر تلقی شود. به‌عنوان‌مثال چندی پیش با حضور 2 فرد دریکی از نمایندگی‌های فروش خودرو در استان همدان، اعتراض این 2 فرد به تأخیر در تحویل خود به یک نزاع مبدل شده و مدیر نمایندگی موردنظر، با بیرون آوردن اسلحه خود یکی از افراد را از پای درآورده و پس از قفل شدن اسلحه و عدم شلیک مجدد، با چاقو به جان فرد دوم افتاده است.

همچنین می‌توان به تیراندازی ماه‌های اخیر در مشهد اشاره کرد. حال با این وضعیت و آمارهای منتشرشده از سوی قوه قضاییه و پزشکی قانونی کشور، تصور کنید که استفاده از سلاح گرم در ایران نیز آزادشده و مردم با عبور از ضوابط نه چندان دشوار، امکان در اختیار گرفتن سلاح گرم و نگهداری اسلحه را پیدا کنند. به‌طور حتم آنگاه این آمار به یک فاجعه جهانی مبدل خواهد شد!

سلاح گرم

وظیفه دولت و متخصصان اجتماعی در این زمینه بسیار خطیر و مهم است؛ فرهنگ‌سازی و پرداختن مستقیم به این مسئله به همراه آموزش، نمایش عواقب عدم کنترل خشم و عصبانیت افراد که در موارد ساده منجر به نابودی زندگی آنها تا ابد شده است، تشویق افراد به کنترل و پیدا نمودن راه‌حل قانونی، تشویق به ازخودگذشتگی، کاهش تشنج‌های اجتماعی با برطرف کردن مشکلات مردم، کمک به کنترل روانی جامعه و ده‌ها مورد دیگر درزمینه بهبود وضعیت اجتماع، ازجمله مواردی است که می‌تواند به کاهش نزاع و درگیری‌های خیابانی کمک نماید. توصیه ما به شما عزیزان نیز حفظ آرامش و پرهیز از درگیری‌های فیزیکی است. در حال حاضر، دست‌کم هر دقیقه، 1 نزاع خیابانی تنها در استان تهران به ثبت می‌رسد.

امتیاز: 4.4 از 5 (14 رای)
کمی صبر کنید...

۲۶ دیدگاه

  1. Avatar محمد گفت:

    تو خارج اگه آزاده قوانین سفت و سخت داره من که اصلحه بخرم میدونم اگه بیرون دستم باشه پلیس راحت با یه گلوله میکشه منو بعدش تازه سوال میپرسه. اینجا هر کی تفنگ می‌خره میدونه همه اصلحه دارن و ممکنه خودش بمیره الکی نیست که طرف مگه از جونش سیر شده اصله واسه دفاع مشروع خوبه

  2. Avatar شاهرخ گفت:

    واقعیت این است که دراین چهل سال مردم به سگ هار و زامبی تبدیل شده اند و تنها یک اپیدمی هولناک با آمار مرگ و میر بالای ۵۰ ملیون نفر شاید بتواند عرصه را برای رشد مجدد فرهنگ انسانی محیا نماید !

  3. Avatar m گفت:

    سلام
    ببینید الان مثلا یه جوان 18 ساله رو تصور کنید ک تو این وضع اکثرا اینطوری هستند و تو فاز افسردگی و دپرسی و لش هستند مثلا اینا اگه مسلح بشن با کمترین تحریک ممکنه به خیلیا آسیب برسونن ک این تو مرحله اول هستش و مراحل دوم و سومش میمونه برای نزدیکان خودشون و کسایی که با سلاح گرم زخمی میکنن یا میکشن و حالا بماند افزایش قتل های تصادفی با سلاح گرم که نمونه هایش در نظام خیلی هستش که اتفاقی کسی در حین آموزش یا پست دادن و…. کسی رو کشته یا زخمی کرده و در برخی موارد حتی بیشتر از یک نفر و تا ده نفر هم کشته شده اند….. حالا بماند مسائل بزرگسالان و نزاع های معمول ک همیشه با شکستگی و بریدگی تموم میشه اما با آزاد شدن سلاح گرم در ایران به جای شکستگی و بریدگی و جراحت با مرگ یک یا چندین نفر تموم میشه که این اصلا خوب نیست و جامعه هم امن میشه و همه ما که اینجا داریم بحث میکنیم تو خیابون احتمالش خواهد بود که به یه آدم معتاد یا دزد بر بخوریم که با سلاح گرم ما و عزیزانمون رو تهدید کنه…. پس اینکار کاملا اشتباه هستش و ضرورتی هم نداره که سلاح گرم توی ایران آزاد بشه و همین که حافظان امنیت مسلح هستند کافیه 🙂 ….

  4. Avatar علی گفت:

    اسلحه باید آزاد باشه.فوقش یه مدت اونایی که جنبه و توان استفاده درست ازشو ندارن میزنن همو میکشن بعد یه مدت عادی میشه.تو کشور آزاد دلیلی نداره ماموران امنیتی اسلحه داشته باشن ولی مردم نداشته باشن

  5. Avatar محمد گفت:

    سلام ببخشید شما که آمار نزاع رو گفتی میتونی امار واقعی قتل توی ایران رو هم بگی ؟؟؟

  6. Avatar علی گفت:

    خیلی از مشکلات جامعه ، تقصیر خود ماهاست.
    تا میگن که پراید داره گرون میشه ، همه پاشدن برن پراید بخرن!!!!!!!!!!!!
    عزیزمن ، اتفاقا چیزی که گرون میشه رو اگه نخرید ، رو دستشون باد میکنه.
    وجدانا غیر از ما ایرانی ها ، چه کسی پراید میخره؟
    اگر همین مردم ، نخرن ، باور کنید دوباره قیمت پراید میشه 7 میلیون.
    حتما شما خوانندگان عزیز ، مستحضرید که :
    رابطه ای بین عرضه و تقاضا هست. یعنی:
    اگر تقاضا در جامعه برای چیزی زیاد باشد و عرضه هم کم باشد ، قیمت بالا می رود.
    متاسفانه ، هر دو طرفِ قضیه ، داره انجام میشه. یعنی متاسفانه مردم بشدت دنبال خرید ماشینهای ضعیف مونتاژی در ایران شدن ، و هم اینکه اونا دارن با احتکار کردن ، قیمت ماشینها رو میبرن بالا.
    توروخدا ، یه مقدار به فکر بیایید.
    خودمون داریم خودمون رو بدبخت میکنیم.
    گول این مسئولانِ فاسدِ حرامخور رو نخورید.
    حواستون جمع باشه.
    اینا بجای اینکه بفکر خدمت به مردم باشن ، دنبال منافع شخصی خودشون هستن.
    (البته با مسئولین خوب ، کاری ندارم. خداحفظشون کنه.)
    هر اتفاقی هم که میفته ، میگن که “برجام برای ما منافع ابدی آورده است.”
    ببخشید ، میشه بفرمایید که این منافعی که میفرمایید ، یرای چه کسی هست؟
    ما مردم که هیچ خیری از برجام ندیدیم.
    نکنه برجام برای شما و آقازاده هاتون خیر و منفعت داره و ما نمیدونیم.
    خواهشا بیایند و روشنگری کنند.
    مردم دارن از گرسنگی میمیرن.
    دارن به گناه و فحشا مبتلا میشن.
    وضع مردم به لجن کشیده شده.
    حالا یه اشتباهی شد و به این آقای … رای داده شد ، ولی نباید بذاریم که وضع ، از اینی که هست بدتر بشه.
    ای خدا ، هنوز باید 2 سالِ دبگه هم این فرد رو تحمل کنیم.
    واقعا داریم به کجا میریم؟

  7. Avatar علی گفت:

    سلام.
    انصافا چرا آمار بچه های مسئولین رو کسی منتشر نمیکنه.
    باید آمار همه شون دربیاد.
    از رهبر گرفته تا مسئولین بخش های پایین.
    باید آمار همه شون رو علنا تو اینترنت بزنن.
    آمارِ اینکه قبل از پست و مقام ، چقدر دارایی داشتن ، و الآن که مسئول هستن و یا باز نشسته شدن ، چقدر دارایی دارن.
    اگه مرد هستید برید آمار همه شون رو دربیارید ( البته با سند و مدرک ؛ و بدون تهمت و افترا ) و در فضای مجازی پخش کنید.
    اتفاقا ، این بحثی که بنده عرض کردم ، جزو قانون هست.
    اصل 142 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران : «دارایی رهبر یا اعضای شورای رهبری، رئیس جمهور، نخست وزیر، وزیران و همسر و فرزندان آنان قبل و بعد از خدمت، توسط دیوان عالی کشور رسیدگی می‏شود که بر خلاف حق ، افزایش نیافته باشد»
    از خانوادهء هاشمی رفسنجانی گرفته ، تا آقای حسن روحانی و آقای آخوندی( وزیر سابق مسکن و شهرسازی ) ، و …
    باور کنید اگه همین مساله رعایت بشه ، عمرا اگه جرئت کنن که یک ریال از مملکت بتونن بناحق بردارن.
    این باید جزو خواسته های مردم باشه.
    نباید بشینیم و فقط نظاره گر باشیم.
    اگه میخواهید وضع مملکت ، عادی بشه ، باید عدالت رعایت بشه.
    خیلی از این ثروتمندان هم هستن که دارن از دادن مالیات ، فرار میکنن.
    اونوقت باید مردم طبقهء متوسط ، مالیات بدهند.
    واقعا چرا از اون پولدارها مالیاتِ کامل گرفته نمیشه ، ولی مردم متوسط جامعه ، باید مالیات رو کامل بدهند؟
    ای مردم ، جلوی “مسئولین ظالم” بایستید.
    کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً : با فردِ ظالم ، دشمن باشید ؛ و یاور مظلوم باشید( امام علی(ع) )
    مطالبهء عمومی داشته باشید.
    مسئولین مجلسی که بهش رای دادید رو به کار دربیارید.
    ازشون مطالبه کنید.
    مسئولین ، فکر کردید چه کسی هستن؟
    همین ماها بهشون رای دادیم و قدرت پیدا کردن.
    همین ماها هم میتونیم اونا رو به کار ، وادار کنیم.
    ازشون بخواهید که تو مجلس ، جلوی ظالمین بایستن.
    یاعلی(ع)

  8. Avatar امیر گفت:

    وای به روزی که اسلحه در این مملکت آزاد بشه

  9. Avatar محمد گفت:

    با توجه به نظرات دوستان که همه شون قریب به اتفاق صورت مسله رو پاک کردن میشه گفت مردم این کشور به نوعی نارسیسیم(خودشیفتگی) مزمن مبتلا هستند”کل جهان خرابه هستش فقط ما خوبیم چون یه بابایی بنام کیانوش در پانزده هزارسال پیش اینجا یه اشتباهی کرد حکومت تشکیل داد و ما شنیتی با اون ارتباط خونی داریم و فلان وبیسار” هیچ وقت قادر به رویارویی با مشکلات نیستن و پیشرفت خودشون رو مشروط به مشکلات دیگران”نظیر فرمایش اون دوستی که میگفت آمریکای وحشی و فلان” ولی من دارم به این فکر میکنم که اگه روزی سلاح گرم تو ایران مجاز بشه چند میلیون انسان کشته میشن چون تو مسایل عادی و پیش پا افتاده این ملت هنوز اون فرهنگ لازم رو از خودش نشون نداده برای مثال بیشتر افراد مشکلات اقتصادی و تبعاتش رو گردن دولت میاندازن در صورتی خودشون تو منفعتگرایی شخصی از راننده تاکسی گرفته تا شهردار با توجه به سطح امکانات عرصه رو به تنگ نگه داشتن وگرنه این کشور با این منابع خدادادی واسه همه کافیه. ولی واسه حرف زدن مثل خود من و دوستان همه قیافه های روشنفکری و …. میگیرن و علامه دهرن. براستی همه چیز تو فرهنگ ختم نه ظاهرسازی و شعارهای تمدنی وقتی شخصی فرهنگ(شعور) احترام به حقوق دیگران رو نداره مسلح و غیر مسلح بودنش تو رفتارش هیچ تاثیری نداره

    • Avatar امیرحسین آریایی گفت:

      به به بسیار ممنون از نظر شما دوست عزیز.بسیار عالی بود خوشحالم که مطلب بنده ارو مطالعه کردید.

    • Avatar Me گفت:

      این نوشته آنقدر غلط دستوری داره و جملاتش بی سر و ته و نامفهوم اند، که خواندنش، چه رسد به نقد کردنش، آزاردهنده است.
      نکاتی که در ادامه می آید رو رعایت کن تا در آینده نظراتت جدی گرفته بشه و بتونی به درستی نظراتت رو به دیگران منتقل کنی:
      1. چیزی داریم به نام “علائم نگارشی” مثل نقطه، ویرگول، نقطه-ویرگول و … که در نوشته ها استفاده می شوند تا فهمیدن آن نوشته را برای خواننده ممکن و راحتتر کنند.
      2. بعد از نوشتن یک متن، نگارنده باید متنش را دوباره بخواند واشتباهاتش را اصلاح کند تا خواندن متنش برای دیگران به عملی سخت و آزاردهنده تبدیل نشه.

    • Avatar علی گفت:

      سلام بر آقا محمد عزیز.
      فرمایش شما درسته ، ولی عزیز من :
      الناس علی دین ملوکهم. مردم ، بر آیین بزرگان خود هستند.
      وقتی که میبینند مملکت ، دولت درست و درمون نداره و نگرانی گرانی رو دارن ، همین مسائل هم پیش میاد.
      البته ، این دلیلی نمیشه که مردم کارشون رو درست انجام ندن ، ولی متاسفانه ، مردم هم بهانه های واهی میارن.
      مثلا ، همین مردم ریختن تو خیابونها و گفتن :
      نون و پنیر و خاویار ، ظریف “الکسیس” رو بیار.
      عمرا نمیتونن زیر این حرف بزنن.
      چونکه خودشون این وضعیت رو خواستن.
      اصلا دولت ، بد ، وزرا هم بد ، مجلس هم بد…
      باشه ، همهء اینها قبول ، ولی چه کسی به اینها رای داد؟
      یادمون نرفته ، که همین مردمی که از وضعیت موجود ناراضین ، همینها کسانی بودند که موقعی که آقای روحانی رای آورد ، ریختن تو خیابونا و رقص و پایکوبی کردن.
      چطور اون موقع این دولت ، دولت خوبی بود (چونکه شعار آزادی سر میداد) ، اما الآن که دیدید با این شعارهای الکی ، شکم کسی سیر نمیشه ، دارید به دولت گیر میدید؟
      خواهشا برید خودتون ، افکارتون ، گفتارتون و رفتارتون و خواسته هاتون رو انسانی بکنید ، بعدا بیایید و به دولت گیر بدید.
      خودتون انتخاب کردید ، خودتون هم باید طعمش رو بچشید ، چه خوب چه بد!
      تازه کجاش رو دیدید ؟ هنوز 2 سال دیگه از ریاست جمهوری این آقا باقی مونده.
      روزهای وحشتناکی در انتظار همه است.
      اونموقع دنبال امیال نفسانی و خوشگذرانی و عیاشی بودید ، حالا تازه فهمیدید که عجب کار اشتباهی کردید و دارید به این و اون فحش میدید.
      نه خیر اقاجان!
      بریدخودتون رو اصلاح کنید.
      ممنون از اقا محمد عزیز ، که به مطالب مهمی اشاره کردن.
      یاعلی(ع)

  10. Avatar mitil گفت:

    دوست عزیز متنی رو که نوشتی خوندی خودت ؟

  11. Avatar سعید.فا گفت:

    با دولت کنونی که ما داریم، امار نزاع خیره کننده ی بالامونم تو چشمه
    این پست شمام یه بحث کلیشه ای هستش که همینجور نشستین مطرحش کردین
    مردمی که به تنگ امده اند با این سیاست های بچگانه، اقتصاد خراب، فرهنگ فروپاشیده شده، چیزی بهتر از این نصیب کشور نمیشه

    • Avatar علی گفت:

      سلام.
      انصافا به نکات مهمی اشاره کردید.
      ولی حاج سعید ، همینا اومدن گفتن :
      “نون و پنیر و خاویار ******* ظریف “الکسیس رو بیار””.
      عزیز دلم ، بیشتر از این نمیشه از این مردم و دولت ، انتظار داشت.
      چون خودشون رای دادن ، نمیشه کاریش کرد.
      تنها راه : استیضاح رئیس جمهور هست.
      که البته با وجود مجلسی های عزیز که غرب پرستن و دست اکثرشون هم با اونا توی کاسه هست ، بعید میدونم بشه کاری کرد.
      باید مردم حواسشون رو جمع کنن و به آدمای چشم سیر رای بدن.

      چون از جملاتتون خوشم اومد و نزدیک به صواب بود ، این سخن حکیمانه رو هم به شما دوست عزیز ، تقدیم میکنم :
      “آدم اگه شکمش گرسنه باشه ، میشه سیرش کرد ، ولی اگه چشمش گرسنه باشه ، هرگز سیر نمیشه!”

      این جمله ، حال و روز مسئولینی هست که بهشون رای دایم.
      فکر کردیم که کت و شلوار گرانقیمت به تن کردن و مدرک دکتری هم دارن ، دیگه شدن بهترین مسئولین.
      خبر نداشتیم که اینایی که بهشون رای دادیم ، از هزار تا گرگ ، بدترند.
      فقط مدرک گرفتن که بیان باهاش مردم رو زیر پاهاشون لگدمال کنن.
      آخرش هم ، گندکاری های خودشون رو به گردن رهبری میندازن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      خیلی جالبه.

      واقعا خوب گفتن :
      “شرافت و بزرگی مردم ، به مدرکشون نیست ، به درکشون هست.”
      اینا هیچ درکی از حال و روز جامعه ندارن.
      آدمی که شکمش سیره ، چه میدونه که گرسنه ها چی میکشن؟
      از اسلام هم ، فقط ریش گذاشتن و یقه بستنش رو بلدن.
      تو خونه هاشون هم که برید ، میبینید که اکثرا ماهواره دارن.
      با این کارهاشون ، آبروی مردم مسلمان رو میبرن و باعث میشن که مردم نسبت به اسلام ، بد بین بشن.
      در حالیکه مردم خبر ندارن که :
      جمعیت کفر از پریشانی ماست****** آبادی بتخانه زویرانی ماست
      اسلام به ذات خود ندارد عیبی*******هرعیب که هست از مسلمانی ماست
      بازم از حرفای خوبتون ، متشکرم.
      خدا خیرتون بده.
      یاعلی(ع)

  12. Avatar Me گفت:

    متاسفانه جامعه ی ایران از فرهنگ و تمدن و اخلاق دیرینه اش بسی فاصله گرفته است.
    اگر به این گفته ها که “آنچه برای خود می پسندید برای دیگران هم بپسندید، و آنچه بر خود نمی پسندید، بر دیگران هم نپسندید” و “خشم و عصبانیت با دیوانگی آغاز و با پشیمانی پایان می پذیرد” توجه شود (هم از جانب مردم و هم از جانب مسئولان)، بسیاری از مشکلات کشور ح خواهد شد و فرهنگ و آرامش بر جامعه حکمفرما می شود.

    اما اصلا لزومی هم در آزاد کردن سلاح گرم نیست. هر غلطی که آمریکایی ها کردند که ما هم نباید تکرارش کنیم. آمریکا از آغاز تاسیسش، غرب وحشی بوده است و سلاح جزئی از تمدنش شده است. حال بماند که در حال حاضر حداقل 60% مردمش مخالف آزادی حمل سلاح هستند؛ اما لابی های قدرتمند شرکت های اسلحه سازی که از سال 1950 به طور متوسط 9.9 میلیارد دلار در سال درآمد داشته اند (12.4 میلیارد دلار در 2017) مانع از ممنوعیت مالکیت سلاح می شوند.

  13. Avatar سام ایرانی گفت:

    احمقانه دیدن مردم سبب کم طاقتی مردم هست..کسی خوشی نزده زیر دلش که اصلحه برداره مردم کشی راه بندازه……چرا ربطش میدهید به فاجعه جهانی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟کل قضیه مجاز کردن اصلحه از دید شما مشکل دار آقا جان……می ترسی یکی دخل ت رو بیاره….دروغ به مردم نگویید…این مردم وفادار به خون شهدا بودند..چرا دزد رو میگیرید تصویرش رو نشون نمیدهید…بعدش آزادنه توی کانادا ول میچرخه؟ عیب مملکت اینه برخی بیسواد معلم سواد دارها شده اند….مملکت را وقتی با چماق بگیری جواب سلاح هست…مردم شغال نیستند که برای یکدیگر دندان نشان دهند…مردم…بنی آدم اند…بنی آدم اعضای یکدیگرند…جو مسموم نکنید…..لطفا

    • Avatar امیرحسین آریایی گفت:

      عزیز ما که متوجه نشدیم شما خلاصه نقطه نظرتون چی بود. تقریبا به همه بخش ها حمله کردید.اگر در آرامش نظر می دادید متوجه میشدیم منظورتون رو اما مستقیما به زمین و زمان حمله کردید. ظاهرا آزاد شدن سلاح گرم قطعا برای افراد عصبانی مانند شما خطرساز خواهد بود. پاسخ شما به آمار رو به افزایش نزاع های خیابانی چی هست پس؟

    • Avatar سعید.فا گفت:

      سام جان، اول اینکه اصلحه نه، و اسلحه! دوم، وفای مردم رو ندوز به خون شهدا، شاید یکی وفا نداره بش!
      با بقیه حرفات موافقم…
      “یکی که کولبره، قاچاقچی محسوبش میکنن! یکیم که پولبره، میره کانادا عشق و حال، آزادانه ول میچرخه تو مملکت!” هنوزم هست امثال این پولبرا

      “همرنگ مردم نمیشوید، باشه/چرا مردم را رنگ میکنید؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.