پل چشمه کیله

مقاومت ستودنی پل تاریخی شهسوار در مقابل سیل شدید اخیر (پل چشمه‌کیله)

اخیراً شاهد سیل شدید در شمال کشور بوده‌ایم که آسیب‌های زیادی را برای مردم این منطقه به همراه داشت. ازجمله این آسیب‌ها می‌توان به خراب شدن پل‌ها، خراب شدن خانه‌ها و از بین رفتن باغ‌ها اشاره کرد. عمده‌ی آسیب‌های این سیل در غرب مازندران صورت گرفته که شامل شهرهای رامسر، شهسوار و عباس‌آباد بوده است. این سیل تعدادی کشته و مجروح نیز داشت و به‌طورکلی ماجراهای زیادی را درون خود جای داد. موضوع جالبی که قصد داریم در این مطلب به آن بپردازیم، ماجرای مقاومت پل چشمه‌کیله در شهسوار (تنکابن) است که در این سیل اخیر همگان انتظار داشتند تا این پل خراب‌شده و از بین رود که خوشبختانه این اتفاق نیفتاد و مقاوت این پل باور نکردنی است. این پل تاریخی شهسوار با قدمتی که شاید بتوان نام تاریخی بر روی آن نهاد، یکی از بخش‌های مهم شهر بوده و حتی یکی از نگرانی‌های مردم در فشار روزهای تلخ طبیعت نیز به حفظ پایداری و سلامت آن بازمی‌گشت. سند این ادعا، هجوم کاربران و مدیران شبکه‌های اجتماعی محلی، جهت پوشش خبری و انتشار تصاویری از وضعیت آن بود. هرچند کوتاه، اما این پل دست‌کم برای ۲۴ ساعت به نماد مقاومت و البته نگرانی مردم عزیز شهسوار مبدل شده بود.

پل تاریخی

پل چشمه‌کیله شهسوار در سیل

پل چشمه‌کیله شهسوار یکی از آثار تاریخی کشور محسوب می‌شود و سمبل شهر شهسوار بوده که در سال ۱۳۷۹ به‌عنوان آثار ملی به ثبت رسیده است. این پل تاریخی شهسوار با مسافت ۱۱۲ متری در مرکز شهر قرار دارد و بر روی رودخانه چشمه‌کیله قرارگرفته است. بر اساس بررسی‌ها این پل در سال ۱۳۰۹ کلید خورد و در سال ۱۳۱۱ ساخت این پل به‌پایان رسید. پل چشمه‌کیله توسط مهندسین آلمانی و روسی در دوره رضاشاه طراحی و ساخته شد. پل چشمه‌کیله هنوز به‌عنوان اصلی‌ترین مسیر شهری است و مردم را به مرکز شهر مرتبط می‌کند.

پل تاریخی شهسوار

ازآنجایی‌که در اطراف این پل فضای سبز و پارک طراحی‌شده، محیط خوبی برای استفاده‌ی مردم بوده و نظر بسیاری از مسافران و گردشگران را نیز به خود جلب کرده است. مردم شهر نیز علاقه‌ی زیادی به این پل قدیمی شهر دارند و فضای سبز اطراف آن برای مردم بومی نیز همیشه جذاب است. درنتیجه خراب شدن این پل برای مردم بسیار غم‌انگیز و ناراحت‌کننده خواهد بود.

پل چشمه‌کیله پس از ۸۶ سال هنوز با زیرساخت اصولی‌اش یکی از پر رفت و آمد ترین مسیرهای شهر است. بر اساس گفته‌ها و بررسی‌ها، زیرساخت این پل بسیار برنامه‌ریزی‌شده و فوق‌العاده ساخته‌شده تا بتواند عبور حجم زیادی از آب‌های پرفشار را تحمل کند. بدنه‌ی پل از طراحی خوبی برخوردار است و از نمایی با سنگ‌های تراشیده شده بهره می برد. پل چشمه‌کیله شهسوار با داشتن ۸ دهانه برای خروج آب توانسته است در برابر سیل‌ها و فشار آب‌ها مقاومت کند اما در سیل اخیر شاهد نگرانی‌هایی از سوی مسئولین و مردم بوده‌ایم.

سیل

مقاومت پل تاریخی شهسوار در سیل

بر اساس گفته‌ها، طراحان آلمانی عمر این پل را یک قرن پیش‌بینی کرده بودند و اعلام شده بود که پس از یک قرن، این پل ممکن است آسیب ببیند. همین موضوع موجب نگرانی برخی از مردم و مسئولین شده و در این سیل اخیر، عبور و مرور از این پل ممنوع شده بود. مسئولان باید قبل از آسیب دیدن این آثار از آنها محافظت نمایند و برای جلوگیری از خراب شدن آن‌ها برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند. ازآنجایی‌که این پل تاریخی شهسوار ، پل اصلی شهر محسوب می‌شود آسیب دیدن آن مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت. خوشبختانه مهندسی قدیمی، استفاده از متریال مرغوب، طراحی خیره‌کننده و درنهایت ویژگی‌های ریشه‌ای و ستون‌های این پل، آن را از گزند خشم طبیعت در امان نگاه داشته و برخلاف پل‌های تازه تأسیس بسیاری که شاهد ویرانی آنها بوده‌ایم، به خوبی از پس وظیفه خود برآمده است. پل چشمه‌کیله همچنان به سمبل استقامتی خود ادامه داده و این پیر زیبا، بازهم در کنار مردمان شهری کوچک اما بهشتی، به ادامه حیات خود مشغول است.

امتیاز: 4.4 از 5 (28 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

۸ دیدگاه

  1. Avatar سعید گفت:

    پول هزینه کنن برا خارجی‌ها ارتباط برقرار کنن همین الان هم ده برابر با کیفیت تر میشه ساخت این برنمیگرده به شخص خاصی برمیگرده به یه سیستم خاص خوب اون موقع امتیاز می‌دادیم امتیاز می‌گرفتیم الان امتیاز نمیدیم امتیاز نمیگیریم تازه تحریم هم هستیم

  2. Avatar شهاب گفت:

    الکی که نیست مردم میگن رضا شاه روحت شاد.اون موقع همش گفتن رضا شاه نوکر انگلیسه.وطن فروشه.الان مردم فهمیدن کی وطن فروشه کی وطن پرست بودهحالا بماند خیلیها هنوزم به این نتیجه نرسیدن و تا بدبختی در خونشونو نزنه در مقابل فهمیدن مقاومت میکنن.

  3. Avatar Behnam گفت:

    پلی که زمان رضا شاه کبیر ساخته شد رو با الان مقایسه کنید، البته مقایسه دیگه نمیخواد پل های اینا همش ریخت

  4. Avatar علی گفت:

    درود بر شخصی که که این پل تاریخی را ساخت .
    روحش شاد .

  5. Avatar افسانه پناهی گفت:

    مرسی مهتا جان بابت این مطلب. فکر کنم کمتر کسی باشه که تا الان از روی این پل رد نشده باشه.من خودم زیاد رد شدم :)))

  6. Avatar dariush گفت:

    وقتی اصالت داشته باشی با هیچ چیزی نمیشه عوضش کرد، خدا بیامرز کارهایی کرد که الان تازه دارن میفهمن کی بوده …
    همش تو تاریخ ثبت میشه کی چی کار کرد. روحش شاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.