قمر فراخورشیدی

کشف اولین قمر فراخورشیدی با سیاره‌ای ۴ برابر زمین، توسط تلسکوپ‌های هابل و کپلر ناسا

اخیراً تلسکوپ‌های ناسا تصاویری از یک قمر جدید کشف کردند. به نظر می‌رسد که این قمر فراخورشیدی به دور سیاره‌ای در اندازه مشتری می‌گردد و فاصله‌ی آن با زمین هشت هزار سال نوری است. ازآنجایی‌که اندازه قمرها نسبت به سیارات، کوچک‌تر است؛ درنتیجه امکان مشاهده آن‌ها کمی سخت‌تر است و چون به دور سیارات می‌گردند، فقط در زمان‌های خاصی قابل دید خواهند بود. درواقع از طریق تیرگی سیارات می توان‌ قمرشان را شناسایی کرد  زیرا زمانی که قمری از جلوی سیاره‌ای عبور کند، نور سیاره را کم خواهد کرد.

سیاره فراخورشیدی

اولین قمر فراخورشیدی

باید اشاره‌کنیم که قمرهای زیادی در منظومه شمسی و خارج از منظومه شمسی وجود دارند و تاکنون تعداد زیادی از آنها کشف‌شده‌اند. البته این قمر جدید، اولین قمر خارج از منظومه شمسی بوده که توسط دانشمندان کشف‌شده است. درواقع در تصویر دو جرم که یکی بسیار بزرگ و دیگری کوچک‌تر است دیده می‌شود و احتمال داده‌شده است که جرم بزرگ‌تر سیاره بوده و جرم کوچک‌تر قمر آن باشد. به‌طورکلی اندازه این سیاره و قمر آن باید بسیار بزرگ بوده و به همین دلیل از چنین فاصله‌ای دیده و کشف‌شده است. احتمال داده می‌شود که این سیاره فراخورشیدی، 4 برابر زمین باشد و به همین دلیل جزو ستارگان نیست. منجمان در حال بررسی‌های بیشتری در این زمینه هستند و تصاویر متعددی از طریق تلسکوپ فضایی هابل دریافت کرده‌اند.

اولین قمر

این اولین باری است که تلسکوپ‌ها موفق به شناسایی یک قمر فراخورشیدی شده‌اند و اگر وجود این قمر به‌طور رسمی تأیید شود نشانه‌ای از حیات در سیارات فراخورشیدی خواهد بود. این قمر فراخورشیدی همچنین می‌تواند تئوری‌های جدیدی را به همراه داشته باشد و دانشمندان را برای تحقیقات درزمینهٔ سیارات فراخورشیدی یا نشانه‌هایی از حیات ترغیب خواهد کرد.

هنوز تحقیقات درزمینهٔ این قمر فراخورشیدی ادامه دارد و کشف چنین چیزی خارج از منظومه شمسی برای اخترشناسان از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. به‌طورکلی تحقیقات در این زمینه و شناسایی اجرام مختلف در خارج از منظومه شمسی بسیار هیجان‌انگیز است و هر نشانه‌ای می‌تواند از حیات در خارج از این منظومه خبر دهد.

امتیاز: 4.0 از 5 (4 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

۴ دیدگاه

  1. Avatar Hidden-M گفت:

    بله صد در صد حیات در همه جا وجود دارد همین توی ماه خودمون موجوداتی کشف شده

  2. Avatar صدرا گفت:

    خیلی هیجان انگیزه.یعنی واقعا ممکنه خارج از این منظومه هم حیات وجود داشته باشه.البته دم ناسا گرم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.