اگر دست از مسواک زدن بردارید چه اتفاقی برای دندان‌هایتان خواهد افتاد؟

حتما برایتان سوال پیش آمده که درصورت مسواک نزدن طی مدت طولانی چه اتفاقی برای دندان‌هایتان خواهد افتاد. یا آیا مسواک زدن واقعا نیاز است و آب گرفتن دهان به تنهایی کافی نیست؟ امروز در دینو به تمام سوالات شما پاسخ خواهیم داد.

زمان مناسب برای مسواک زدن حدود 2 الی 3 دقیقه می‌باشد تا مواد خمیر دندان اثر خود را بر روی دندان شما بگذارند. اینکه هر روز دندان‌های مسواک بزنید بسیار عالی است اما سعی کنید تا در روز حداقل دو بار دندان‌های خود را مسواک بزنید. یک بار صبح آن‌ها را مسواک بزنید تا از دست بوی بدن دهان خلاص شوید و یک بار هم شب که از دست باکتری‌های مضر و دندان خراب کن راحت شوید.

مسواک تنها نگه‌دارنده و تمیز کننده دندان‌های شما نیست و استفاده از نخ دندان در کنار دهان شوی کمک به سزایی به زبان شویی و تمیز شدن بین دندان‌های شما می‌کند.

منتظر پلاک برای دندان‌هایتان باشید

اگر به مدت حتی یک روز دست از مسواک زدن و تمیز کردن دهان خود بردارید مواد غذایی به جای مانده در دهان شما مابین دندان‌های شما خواهند ماند و علاوه بر ایجاد بوی بد دهان، در دراز مدت باعث ایجاد جرم و پلاک‌های دندان می‌شود. در نگاه اول شاید این موضوع ساده به نظر برسد اما در دراز مدت و با جمع شدن بیش از حد بلاک‌ها حتی جوییدن یک آدامس نیز برای شما سخت خواهد شد و نیاز به رفتن به دندان پزشکی برای پاکسازی پلاک‌ها خواهید بود.

خونریزی لثه

زمانی که دندان‌های شما مقدار زیادی باکتری در کنار پلاک‌های دندانی و موارد این چنینی را به دلیل کوتاهی شما در مسواک زدن تحمل می‌کنند، لثه نیز صدمه می‌بیند و باید انتظار این را داشته باشید که لثه شما زخم شده و خونریزی بکند. باکتری‌ها باعث حساس شدن لثه می‌شوند. حساس شدن لثه نیز به غیر از عوامل خونریزی باعث شل شدن دندان‌های شما خواهد شد و در طولانی مدت شاهد باد کردن و چرک کردن لثه‌های خود خواهید بود.

شکستگی دندان

باکتری‌ها برای زنده ماندن نیاز به تغذیه دارند و چه جایی بهتر از دندان‌های شما، خورده شدن دندان توسط باکتری از شایع‌ترین مسائلی است که افراد زیادی به خاطر آن به دندان پزشک مراجعه می‌کنند تا دندان‌های خود را پر کنند. اما آیا ارزش دارد که بخاطر 3 دقیقه مسواک نزدن، یکی از دندان‌های با ارزش خود را از دست بدهید و آن را با مواد‌های مختلف پر کنید؟

در خیلی از موارد باکتری تنها به یک دندان صدمه نمی‌زند و ممکن است شاهد خرابی 2 دندان در کنار یک دیگر باشیم که همین موضوع مهم بودن نخ دندان را نشان می‌دهد. نخ دندان از ماندن مواد غذایی در لای دندان که مسواک قادر به برداشتن آن‌ها نیست جلوگیری می‌کند و از طرفی دیگر فاصله کوچکی میان دندان‌ها ایجاد می‌کند تا باکتری‌های موجود در دندان خراب به دندان بغل وارد نشوند.

نگه داری از دندان‌هایتان

بوی دهان شما بد خواهد بود

استفاده از آدامس‌های مختلف، شستن دهان خود با آب زیاد و موارد این چنینی به هیچ وجه کامل کننده یک مسواک نخواهد بود و زمانی که شما در طولانی مدت مسواک نمی‌زنید، در حقیقت درحال ساخت بویی بد برای دهان خود می‌باشید که بسیار بد است و می‌تواند افراد دور شما را به راحتی از شما دور کند. این موضوع باعث کاهش اعتماد به نفس خواهد شد. روابط اجتماعی شما به شدت پایین خواهد زیرا کمتر کسی خواهد بود که با شما حرف بزند.

از طرفی دیگر بوی بد دهان تنها نشانه از مسواک زدن به موقع نیست و می‌تواند عواملی همانند چرک لثه و یا خرابی دندان نیز باشد و بهتر است اگر بعد از استفاده از مسواک هنوز هم بوی بد دهانتان از بین نرفته بود با مراجعه به پزشک و نشان دادن دندان‌هایتان از سلامت آن‌ها و لثه خود مطمئن شوید.

خوردن زیاد شکر و مسواک نزدن = خرابی دندان‌هایتان

دندان برای قوی ماندن و سالم ماندن نیاز به مواد معدنی دارد و با بالاتر رفتن سن شخص، این مواد معدنی کمتر و کمتر خواهد شد اما تحقیقات نشان داده است که خوردن زیاد شکر و خوراکی‌های اسیدی باعث از بین رفتن زودتر این مواد معدنی خواهد شد. مواد معندی مانند کلسیوم و فسفات هستند که دندان‌های شما را قوی و محکم نگه می‌دارند و از بین رفتن این دو مورد در دندان‌هایتان می‌تواند خطری جدی برای دهان شما محسوب شود. بعد از خوردن شیرینی جات و مواد اسیدی حتما سعی کنید تا دندان‌های خود را مسواک بزنید در غیر این صورت مواد اسیدی سطح رویی دندان شما را در دراز مدت از بین خواهند برد و همین موضوع باعث ضعیف شدن دندان می‌شود. از طرفی دیگر با نازک شدن سطح رویی دندان شما در حقیقت به ریشه نزدیک می‌شوید و تمامی این دو مورد مساوی با دندان درد‌های شدید خواهد بود.

اگر از افرادی هستید که زیاد به استفاده از مسواک اهمیت نمی‌دهید استفاده از نخ دندان و دهان شوی به شما بسیار پیشنهاد می‌شود. هر دوی آن‌ها در عمل کار مسواک را انجام خواهند داد، دهان شوی نه تنها دندان بلکه تمامی لثه و زبان شما را شستشو خواهد داد و نخ دندان نیز طبق حرفی که گفته شد از خرابی دندان‌های شما و جمع شدن باکتری‌های زیادی لای دندان‌های شما جلوگیری خواهد کرد.

بیشتر بخوانید : موارد مضر برای دندان : مواردی که فکرش را نمی‌کنید برای دندانتان ضرر داشته باشند

امتیاز: 4.0 از 5 (4 رای)
کمی صبر کنید...

یک دیدگاه

  1. Avatar حامد گفت:

    بلافاصله بعد از خوردن خوراکی های اسیدی (پرتغال، لیمو ترش، …) مسواک نزنید. چون اسید لایه ی بیرونی دندان رو نرم می کند و مسواک بهش آسیب می زند. بهتر هست که اول دهان رو چند بار شستشو بدیم که سطح اسیدی کاهش پیدا کنه و حداقل تا چند دقیقه بعدش مسواک نزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.