سیگار الکترونیکی با یا بدون نیکوتین سلول های ایمنی بدن شما را مختل می‌ کند

یک مطالعه نشان داده است که قرار گرفتن در معرض بخار سیگار الکترونیکی با یا بدون نیکوتین، سلول‌های ایمنی خط مقدم بدن را مختل می‌کند. یک مطالعه جدید نشان داده است که حتی قرار گرفتن متوسط در معرض بخار بدون نیکوتین سیگارهای الکترونیکی می‌تواند به معنای واقعی کلمه نوتروفیل‌ها، سلول‌های ایمنی خط مقدم بدن را متوقف کند و توانایی آنها را برای مبارزه با عوامل خارجی کاهش دهد.

سیگار الکترونیکی با نیکوتین

از زمان معرفی سیگار الکترونیکی در حدود سال 2007، این سیگار‌ها به عنوان ویپ شناخته می‌شوند که در میان مردم بسیار محبوب شده‌اند. یک مطالعه تخمین می‌زند که تعداد جهانی ویپرها در سال 2021، 82 میلیون نفر بوده است که نسبت به 68 میلیون نفر در سال 2020 افزایش یافته است. برخی مطالعات مضرات ویپ را کمتر از سیگار می‌دانند و در برخی از کشورها به عنوان ابزار ترک سیگار مورد استفاده قرار می‌گیرند. افزایش آمار مصرف سیگار الکترونیکی باعث تحقیقات اختصاصی شده است، برای مشخص شدن این مورد که چقدر ایمن هستند.

مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه بیرمنگام بریتانیا انجام شده است نشان می‌دهد که سیگار الکترونیکی می‌تواند کار نوتروفیل‌ها را در اولین خط دفاعی سیستم ایمنی در برابر مهاجمان خارجی، مختل کند.

آرون اسکات می‌گوید: «سیگارهای الکترونیکی ابزاری اثبات‌شده و کم‌ضرر برای کمک به سیگاری‌ها برای ترک سیگار هستند اما تحقیقات ما نشان می‌دهد که سیگارهای الکترونیکی بی‌ضرر نیستند.»

محققان نمونه خون افرادی را که هرگز سیگار نکشیدند (حتی الکترونیکی) گرفتند و نوتروفیل‌های گرفته شده از خون را در معرض 40 ویپ بدون طعم قرار دادند. نیمی از نمونه‌ها در معرض بخار حاوی نیکوتین و نیمی دیگر در معرض بخاری که حاوی نیکوتین نبود، قرار گرفتند.

در هر دو گروه با نیکوتین و بدون نیکوتین، محققان متوجه شدند که نوتروفیل‌ها زنده می‌مانند اما در جای خود گیر کرده و قادر به انجام عملکرد طبیعی خود نیستند.

به طور معمول رشته‌های کوچک اکتین در نوتروفیل‌ها، به آنها کمک می‌کند تا شکل خود را حفظ کنند یا تغییر دهند و به آنها اجازه حرکت به سمت مهاجمان و احاطه آن‌ها را می‌دهند. نوتروفیل‌هایی که در معرض بخار سیگار الکترونیکی قرار گرفتند، بدون توجه به حضور نیکوتین، غلظت بالایی از رشته اف-اکتین را را داشتند. زمانی که اف-اکتین بیش از حد باشد، مهاجرت نوتروفیل‌ها و توانایی آنها در بلع و از بین بردن اجسام خارجی را مختل می‌کند.

تأثیر مشاهده شده‌ای که بخار سیگار الکترونیکی بر تحرک نوتروفیل داشت، نگران‌کننده است و اگر این اتفاق در بدن رخ دهد، کسانی که به طور منظم از سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کنند بیشتر در معرض خطر بیماری‌های تنفسی قرار می‌گیرند.

نوتروفیل‌ها به شدت در پیری و بیماری‌های مزمن ریوی و ارتباط آنها با آسیب بافتی نقش دارند و تاثیر سیگار الکترونیکی در سرکوب فعالیت نوتروفیل‌ها بدون توجه به نیکوتین می‌تواند پیامدهای بلندمدتی برای سلامتی داشته باشد.

امتیاز: 5.0 از 5 (2 رای)
کمی صبر کنید...

یک دیدگاه

  1. Avatar علی اصغر خوش بختیان گفت:

    لطفا آدرس سورس مقاله یا خود سورس مقالرو قرار بدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.