سوپ مرغ برای هزاران سال یک درمان بوده است اما چرا؟

یک کاسه سوپ مرغ برای فردی در بستر بیماری، قرن‌ها در سراسر جهان رایج بوده است. تقریباً نسل‌های مختلف از هر فرهنگی به فواید سوپ مرغ ایمان دارند و فرهنگ‌های مختلف این داروی تسکین دهنده را به روش خاص خود تهیه می‌کنند.

سوپ مرغ به عنوان یک غذای درمانی به سال 60 پس از میلاد و پدانیوس دیوسکوریدس، جراح ارتشی که در زمان امپراتور روم خدمت می‌کرد و دایره المعارف پزشکی پنج جلدی او بازمی‌گردد اما خاستگاه سوپ مرغ به هزاران سال قبل، به چین باستان باز می‌گردد.

بنابراین با توجه به اینکه فصل سرماخوردگی و آنفولانزا در حال گسترش است، باید پرسید: آیا علمی وجود دارد که این باور را تایید کند؟ یا سوپ مرغ فقط به عنوان یک دارونما آرامش بخش عمل می‌کند، یعنی در زمانی که بیمار هستیم بدون فایده درمانی واقعی، تلقین روانی دارد؟

فواید سوپ مرغ

طعم «اومامی» سوپ

چیزی که به سوپ طعمی متفاوت می‌دهد «اومامی» است. ما در دنیای طعم‌ها و مزه‌ها، علاوه بر چهار مزه اصلی (شیرینی، شوری، تلخی، ترشی) مزه پنجمی به اسم اومامی داریم. گاهی اوقات غذایی می‌خورید که نمی‌توانید به صورت دقیق از بین مهزه‌های چهارگانه، مزه‌ خاصی را به آن نسبت دهید. مواد غذایی مانند گوجه، قارچ، گوشت قرمز، پنیر و غذاهای دریایی نماینده طعم اومامی هستند.

بهبود اشتها، هضم بهتر

اسیدهای آمینه بلوک‌های سازنده پروتئین‌ها هستند و اسید آمینه گلوتامات در غذاهایی با طعم اومامی پیدا می‌شوند. با این حال همه غذاهای اومامی گوشت یا مرغ نیستند. پنیر، قارچ، میسو و سس سویا هم اومامی دارند.

شواهد نشان می‌دهد که طعم اومامی در سوپ مرغ می‌تواند به تحریک اشتها کمک کند. شرکت کنندگان در یک مطالعه گفتند که بعد از خوردن سوپ با طعم اومامی، احساس گرسنگی بیشتری کردند.

مطالعات دیگر می‌گوید که  اومامی می‌تواند مواد مغذی را بهتر هضم کند. هنگامی که مغز ما از طریق گیرنده‌های چشایی زبان، اومامی را حس می‌کند، بدن ما دستگاه گوارش را آماده می‌کند تا پروتئین را راحت‌تر جذب کند و می‌تواند علائم گوارشی را کاهش دهد.

می‌تواند التهاب و گرفتگی بینی را کم کند

التهاب بخشی از پاسخ طبیعی بدن به آسیب یا بیماری است. التهاب زمانی اتفاق می‌افتد که گلبول‌های سفید خون به بافت ملتهب می‌روند تا به بهبودی کمک کنند.

زمانی که التهاب در راه هوایی فوقانی اتفاق می‌افتد، منجر به علائم سرماخوردگی و آنفولانزا مانند گرفتگی یا آبریزش بینی، عطسه، سرفه و مخاط غلیظ می‌شود و کاهش فعالیت گلبول‌های سفید خون در مجاری بینی می‌تواند التهاب را کم کند.

جالب اینجاست که تحقیقات نشان می‌دهد سوپ مرغ در واقع می‌تواند تعداد گلبول‌های سفید خون را که به بافت‌های ملتهب مهاجرت می‌کند کم کند و این کار را با مهار مستقیم نوتروفیل‌ها، نوعی گلبول سفید برای حرکت به سمت بافت ملتهب انجام می‌دهد.

فواید سوپ مرغ

همه سوپ‌های مرغ دارای خواص درمانی مغذی نیستند. به عنوان مثال، نسخه‌های کنسرو شده سوپ مرغ، چه با رشته فرنگی و چه بدون آن، آنتی اکسیدان‌های موجود در نسخه خانگی را ندارند و اکثر انواع کنسرو شده سوپ مرغ تقریباً فاقد سبزیجات تازه و سالم هستند.

مرغ منبع کاملی از پروتئین برای مبارزه با عفونت است و سبزیجات طیف گسترده‌ای از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها را در اختیار بدن قرار می‌دهد. رشته یا نودل منبعی از کربوهیدرات است که به راحتی قابل هضم است و بدن شما را ریکاوری می‌کند و به آن انرژی می‌دهد.

حتی گرمای سوپ مرغ می‌تواند کمک کننده باشد. نوشیدن مایعات و استنشاق بخار آن باعث افزایش دمای مجاری بینی و تنفسی می‌شود که این امر باعث شل شدن مخاط غلیظ می‌شود.

همچنین گیاهان و ادویه‌هایی که گاهی در سوپ مرغ استفاده می‌شود، مانند فلفل و سیر، مخاط را شل می‌کند و آب سوپ هم به آب‌رسانی بدنتان کمک می‌کند.

بنابراین برای این که حداکثر فایده را از سوپ مرغ ببرید بهتر است نوع خانگی آن را امتحان کنید که می‌توان آن را با هویج، کرفس، سیر تازه، سبزی و ادویه جات تهیه کرد. اما اگر به گزینه راحت‌تری نیاز دارید، به مواد تشکیل دهنده و برچسب تغذیه سوپ کنسروی حتما توجه کنید و سوپ‌هایی با سبزیجات مختلف را به جای سوپ‌های فرآوری شده و فاقد مواد مغذی انتخاب کنید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.