هوش مصنوعی در پزشکی

هوش مصنوعی در پزشکی : تشخیص سرطان روده و درمان سرطان تخمدان با هوش مصنوعی

این روزها تشخیص و درمان بیماری‌های مختلف مخصوصاً بیماری‌های سرطانی توسط هوش مصنوعی امکان‌پذیر شده است و شاهد پیشرفت هوش مصنوعی در پزشکی هستیم که این موضوع در مواردی پزشکان را نگران می‌کند. اما قطعاً عملکرد هوش مصنوعی نیاز به نظارت پزشکانی با تجربه و متخصص خواهد داشت. هوش مصنوعی به تازگی موفق شده تا به تشخیص سرطان روده و درمان سرطان تخمدان بپردازد که در ادامه توضیحاتی را در اختیار شما علاقه‌مندان به هوش مصنوعی قرار خواهیم داد.

هوش مصنوعی در پزشکی

تشخیص سرطان روده توسط هوش مصنوعی

سرطان یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در بین مردم جهان است و به‌تازگی محققان ژاپنی توانستند تا به کمک یک نرم‌افزار و سیستم کاملاً هوشمند در کمترین زمان یعنی 1 ثانیه سرطان روده بیمار را تشخیص دهند. در واقع این سیستم هوش مصنوعی قادر است تا به تشخیص تومورهای روده بپردازد و بیماری سرطان روده را با بالاترین سرعت تشخیص دهد. برای یادگیری این سیستم، بیش از 30000 تصویر ارائه شد و سیستم با قدرت یادگیری ماشین توانست تا روند تشخیص بیماری سرطان روده را پیش بگیرد.

برای اثبات تشخیص این سیستم، 250 بیمار مورد بررسی قرار گرفتند و این سیستم توانست در مدت زمانی بسیار کوتاه 94 درصد تومورهای بدخیم را شناسایی و تشخیص دهد. سرطان روده که به دلیل رشد غیر عادی سلول‌ها رخ می‌دهد در واقع باعث بروز نوعی سرطان خواهد شد و نشانه‌های آن وجود خون در مدفوع، کاهش وزن بیمار، احساس خستگی و حرکت روده‌ها خواهد بود. اکنون هوش مصنوعی به راحتی می‌تواند این بیماری را در کمتر از 1 ثانیه تشخیص دهد و هر چه زودتر بیمار برای مراحل درمان فرستاده شود.

هوش مصنوعی در پزشکی

درمان سرطان تخمدان توسط هوش مصنوعی

سرطان تخمدان نیز یکی از انواع سرطان است که زنان زیادی را در سراسر جهان گرفتار خود کرده و پزشکان و محققان به دنبال راه حلی برای درمان این بیماری هستند. در این راستا یک تیم از محققان دانشگاه ملبورن استرالیا و یک تیم از محققان کالج لندن بر پرونده‌ی بیش از 300 زن مبتلا به سرطان تخمدان مطالعاتی داشته‌اند و توانستند در راستای این مطالعات راه حلی برای کنترل و درمان بیماری توسط هوش مصنوعی پیدا کنند.

محققان بر اساس تحقیقات و توسعه‌ی هوش مصنوعی توانستند قدرت تشخیص زودهنگام این بیماری را توسط هوش مصنوعی امکان‌پذیر کنند و احتمال درمان را افزایش دهند. در واقع هوش مصنوعی در مدت زمان کوتاهی می‌توانند تومور سرطانی تخمدان را شناسایی کند و ابعاد آن را اندازه بگیرد در نتیجه هرچه سریع‌تر برای درمان اقدام خواهد کرد. این سیستم هوش مصنوعی می‌تواند میزان خطر بیماری را نیز اندازه‌گیری کند و درصد بهبود بیمار پس از درمان‌های مختلف را پیش‌بینی خواهد کرد.

در نهایت این سیستم با توجه به قدرت بالای تشخیص می‌تواند تا بهترین راه درمان را به بیمار پیشنهاد دهد و وضعیت بیمار را با تصمیم خود به بهترین نتیجه برساند. به‌طورکلی این هوش مصنوعی علاوه بر تشخیص بیماری راه‌کارهایی برای درمان بیماری نیز ارائه می‌دهد و روش‌هایی که بهترین نتیجه را بر بیمار خواهد داشت را پیشنهاد می‌دهد. البته آزمایشات بر روی این هوش مصنوعی هنوز ادامه دارد و این سیستم هوش مصنوعی هنوز به طور قطعی ارائه نشده است.

پیشرفت هوش مصنوعی در پزشکی روزبه‌روز بیشتر می‌شود!

باید اشاره کنیم برخی دیگر از محققان در تلاش‌اند تا اوایل سال جاری قدرت هوش مصنوعی را برای تشخیص و درمان تمامی بیماری‌های سرطانی توسعه دهند. در حال حاضر نیز بهداشت ملی انگلستان و شرکت اینتل با همکاری هم قصد دارند تا به توسعه‌ی هوش مصنوعی در پزشکی بپردازند و سیستمی را برای تشخیص تمامی بیماری‌های سرطانی گسترش دهند.

امتیاز: 2.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.