واکسن سرطان

فعالیت‌های یک شرکت کوچک برای ساخت واکسن سرطان و آغاز آزمایشات انسانی

آیا امکان ساخت واکسن سرطان وجود دارد؟ یک شرکت آمریکایی به نام مورفوجنسیس (Morphogenesis) که بر روی ساخت این نوع از واکسن‌ها کار می‌کند، به نتایج امیدوارکننده‌ای دست پیدا کرده است.

مایکل و پاتریشیا لاومن (Michael and Patricia Lawman) زوج دانشمند اهل فلوریدای آمریکا هستند که کمپانی مورفوجنسیس را تاسیس کرده‌ و مدیریت می‌کنند. فعالیت اصلی این شرکت در زمینه سلول درمانی و ژن درمانی است. به تازگی یک “واکسن سرطان” توسط این شرکت تولید شده که در حال حاضر در مرحله تست بر روی بیماران مرکز سرطان تامپا در ایالت فلوریدا قرار دارد.

این واکسن که ImmuneFx نام دارد به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا سلول‌های تومورهای سرطانی را پیدا و نابود کنند. برای این کار لازم است تا سلول‌های مخرب خود را به سیستم ایمنی نشان دهند.

سلول‌های سرطانی با سرعت زیادی جهش پیدا کرده و تغییر می‌کنند، به همین دلیل پیدا کردن این نوع سلول‌ها برای سیستم ایمنی بدن بسیار مشکل است. واکسن ImmuneFx با استفاده از تکنیک‌های سلول و ژن درمانی، این سلول‌های سرطانی را مجبور می‌کند تا نوعی خاص از آنتی‌ژن‌های باکتریایی را روی سطح خود نشان دهند. با این کار سیستم ایمنی بدن قادر خواهد بود تا سلول‌های سرطانی را شناسایی کند.

به این ترتیب سیستم ایمنی بیمار بدون کمک گرفتن از روش‌های شیمی درمانی یا پرتو درمانی که عوارض زیادی دارند، به مبارزه با این نوع سلول‌ها خواهد پرداخت. به گفته لاومن:

هنگامی که به واکسن‌ها فکر می‌کنیم، واکسن‌هایی پیشگیری از بیماری مثل آنفولانزا به ذهن ما می‌رسد. این نوع واکسن‌ها از ابتلای ما به بیماری‌ها جلوگیری می‌کنند. اما چیزی که در اینجا درست کرده‌ایم نوعی واکسن درمانی است.

مایکل لاومن و پاتریشیا لاومن
مایکل لاومن و پاتریشیا لاومن

ایمنی درمانی یا ایمونوتراپی (Imuunotherapy) یک روش درمانی جدید و رو به رشد برای برخی بیماری‌ها مثل سرطان است که با تحریک سیستم ایمنی برای مبارزه با مریضی و عفونت‌ها عمل می‌کند. در حال حاضر از این روش در برخی مراکز پزشکی و تحقیقاتی برای درمان لوسمی، سرطان لنف و سایر سرطان‌های خونی یا استخوانی استفاده می‌شود. در این روش که با نام CAR-T نیز شناخته می‌شود، گلبول‌های سفید بدن بیمار دستکاری می‌شوند تا به سلول‌های سرطانی حمله کنند.

به گفته لاومن در روش CAR-T به آزمایشگاه نیاز است و ممکن است در این فرایند برخی از سلول‌های سرطانی از بین نروند. اما در روش واکسن سرطان به دلیل اینکه تمامی سلول‌های مخرب مجبور هستند تا این نوع پروتئین را آزاد کنند، امکان از بین بردن کامل سرطان وجود دارد.

پس از سال‌ها تحقیقات، کمپانی مورفوجنسیس آزمایش این واکسن بر روی حیوانات را آغاز کرد. در این مرحله 430 گربه، سگ و اسب که به سرطان مبتلا شده بودند این واکسن را دریافت کرده و تحت آزمایش قرار گرفتند.

نتایج آزمایش اولیه نشان می‌داد که این واکسن هیچ خطری نداشته است. همچنین قادر بوده تا 77 درصد از اسب‌هایی که دارای تومور بودند را تا حد زیادی درمان کند.

واکسن ImmuneFx در حال حاضر بر روی نمونه‌های انسانی که به ملانوما پوستی، یکی از رایج‌ترین انواع سرطان پوست، مبتلا هستند آزمایش می‌شود، اما طبق ادعای سازندگان آن در آینده می‌توان از این واکسن برای درمان طیف وسیعی از سرطان‌های توموردار استفاده کرد.

به گفته لاومن:

ما عقیده داریم که بدن بهتر از هر دارویی می‌تواند کارها را انجام دهد، پس سعی می‌کنیم که در کار آن دخالت نکنیم.

کمپانی مورفوجنسیس کار خود را از سال 1995 در ایالت فلوریدا آغاز کرده و تاکنون 27 میلیون دلار برای انجام تحقیقات بر روی واکسن سرطان دریافت کرده است. همچنین انتظار می‌رود تا به زودی 45 میلیون دلار دیگر نیز به شرکت تزریق شود.

مرحله دوم آزمایش‌های انسانی واکسن سرطان از سال آینده آغاز خواهد شد. هنوز مشخص نیست که چه زمانی این واکسن بصورت تجاری در دسترس همگان قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: آغاز آزمایش واکسن اچ آی وی بر روی انسان؛ آیا به ریشه‌کن کردن ایدز نزدیک شده‌ایم؟

بدون امتیاز
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.