جمجمه 3.8 میلیون ساله

جمجمه 3.8 میلیون ساله چهره جدیدی را بر روی نیاکان ناشناخته انسان می‌گذارد

جمجمه 3.8 میلیون ساله مرد Australopithecus anamensis، خویشاوند نزدیک لوسی، سرنخ‌هایی در مورد یکی از اولین انسان‌تباران (هومینین‌ها) که بر روی دو پا ایستاد، فراهم می‌کند. جمجمه اجداد انسانی Australopithecus که به طور قابل ملاحظه‌ای کامل است، برخی از شکاف‌های موجود در درخت تکاملی انسان را پر می‌کند. در ادامه با جزییات همراه ما باشید.

جمجمه 3.8 میلیون ساله و چهره جدید

مشاهده جمجمه دست نخورده Australopithecus در خاک اتیوپی باعث شد تا دیرینه‌شناس «یوهانس هیل سلسی» به معنای واقعی کلمه از شادی فریاد بزند. او می‌گوید:

این جمجمه چیزی است که من قبلا هرگز ندیده‌ام، در حالی که فسیل‌های جمجمه‌ای بسیاری را مشاهده کرده‌ام.

کشف اتفاقی توسط هیل سلسی و یک چوپان اتیوپیایی، یک پرتره فریبنده از چهره 3.8 میلیون ساله را ایجاد کرده است. چیزی که از یک مرحله مهم تکامل انسان، یک نگاه بی‌سابقه به یک گونه هومینین ارائه می‌دهد. کارشناسان معتقدند که این فسیل خارق‌العاده می‌تواند به تعریف دوباره شاخه‌های درخت تکاملی انسان در زمانی که نیاکان ما به تازگی راه‌های کارآمد برای قدم زدن را به صورت عمودی تکامل داده‌اند، کمک کند.

«فرد اسپور» محقق تکامل انسانی موزه تاریخ طبیعی لندن است. او به منظور همراهی مطالعه جدید هیل سلسی و همکارانش در مجله Nature، در مقاله‌ای در قسمت اخبار و بازدیدها چنین می‌نویسد:

به نظر می‌رسد که این جمجه تبدیل به نماد مشهور دیگری از تکامل بشر شود.

این جمجه 3.8 میلیون ساله متعلق به چیست

جمجمه شگفت‌آور کامل در وورانسو میل واقع در منطقه افار اتیوپی، در سال 2016 کشف شد. اما پاسخ دادن به اولین سؤالی که پیش آمد، 3 سال و نیم کار سخت به دنبال داشت. MRD لقبی است که بعد از شناسایی هویت آن به جمجمه کشف‌شده داده شد.

هیل سلسی و همکارانش این جمجمه را با طیف گسترده‌ای از فسیل‌های هومینین از سراسر آفریقا مقایسه کردند. آن‌ها ویژگی‌های مختلف مورفولوژیکی را به دست آوردند تا ببینند که جمجمه متعلق به چه گونه‌ایست. همچنین در چه مکانی از صفات به هم پیوسته درخت خانوادگی ما جای می‌گیرد. نتایج نشان می‌دهد جمجمه متعلق به مرد Australopithecus anamensis است. نظریه‌ای که گونه هومینین را کمی زودتر از 3.8 میلیون سال قبل از تولد یک نسل بعدی یعنی Australopithecus afarensis از بین برد. فسیل مشهور لوسی متعلق به آن نسل است.

جمجمه 3.8 میلیون ساله
تصویر ساخته شده از جمجمه 3.8 میلیون ساله

ویژگی‌های نیاکان هومینین ما

A. anamensis دارای هر دو خصوصیات میمون‌ها (بالا رفتن با بازوها و مچ‌ها) و انسان‌ها (تغییر در مچ پا و مفاصل زانو برای تسهیل راه رفتن روی دو پا) است. بیشتر نمونه‌های فسیلی قبلی A. anamensis به تکه‌های کوچک استخوانی مانند دندان، بخشی از فک یا قطعه‌ای از بازو یا ساق محدود می‌شود. فرصت ایجاد شده برای مطالعه یک مغز و صورت تقریبا کامل، تاییدکننده «میمون جنوبی» به عنوان یک گونه منحصر به فرد است. این کشف بزرگ بر تفاوت بین دو تن از اجداد باستانی هومینین ما، A. anamensis و A. afarensis تاثیر می‌گذارد. هیل سلسی می‌گوید:

بیشتر صفات خود A. anamensis کاملا ابتدایی است. تنها چند ویژگی منحصر به فرد مشترک با A. afarensis وجود دارد. مانند منطقه دوار در ناحیه جلو. هر چیز دیگر آن‌ها واقعا ابتدایی است. اگر از پشت نگاهش کنید، به نظر می‌رسد میمون است. این چیزی است که من هرگز انتظار نداشتم در گونه‌ای که فرض می‌شود جد A. afarensis باشد، ببینم. بنابراین کل تفکراتمان را از نظر رابطه بین آن دو تغییر داد.

جمجمه همچنین در مورد ایده‌های غالب قبلی ما که می‌گوید اجداد قدیمی‌تر ما به طور مستقیم به اجداد جوان‌تر منجر شده‌اند، شک و تردید ایجاد می‌کند. در عوض نشان می‌دهد که این دو با هم زندگی می‌کرده‌اند. آن‌ها حداقل برای 100000 سال همزیستی داشته‌اند. اما دانشمندان تاکید می‌کنند که هنوز هم کاملا ممکن است که جمعیت اولیه A. anamensis منجر به A. afarensis شده باشد. شاید 4 میلیون سال پیش. آن‌ها بلافاصله پس از آن از بین نرفته‌اند. هیل سلسی توضیح می‌دهد:

احتمالا جمعیت کمی از A. anamensis خود را از جمعیت اصلی جدا کرده و دچار تغییرات اساسی شده و با گذشت زمان خود را از گونه‌های والدین A. anamensis متمایز کرده‌اند. این احتمال نیز وجود دارد که A. afarensis بعدا ظاهر شده باشند.

نیمرخ جمجمه 3.8 میلیون ساله

ایده‌های مخالف

«ریک پوتس» رئیس برنامه منشا انسانی اسمیتسونیان که در مطالعه جدید شرکت نکرد، از طریق ایمیل از حفاری در کنیا می‌گوید:

فقط به این دلیل که یک گونه دیگر به دیگری منجر می‌شود، به این معنی نیست که گونه‌های منبع (اجداد) ناپدید شده باشند. مدتی است که می‌دانیم درخت خانواده انسان مانند درختان تکاملی همه گونه‌های دیگر، در حال انشعاب و تنوع است. جمجه جدید، کشفی قابل توجه است؛ زیرا، الگوی تنوع زیستی را در یک دوره ضعیف از تکامل هومینین‌ها نشان می‌دهد. دقیقا همان گونه که اجداد ما تعهد قوی‌تری نسبت به راه رفتن روی دو پا داشتند.

محل کشف فسیل

زیستگاه و خوراک جمجمه 3.8 میلیون ساله

دیرینه‌شناس «کیو لکی» و همکارانش در سال 1995 گزارش دادند که A. anamensis اولین گونه شناخته شده‌ای است که مفصل زانو در آن گسترش یافته است. چیزی که به هر یک از پاهایش اجازه می‌دهد تمام وزن بدن خود را در طی راه رفتن دو قطبی تحمل کند. دو قطبی، نیاکان ما را از میمون‌ها جدا کرده و این امکان را فراهم می‌آورد تا بازماندگان باستانی بتوانند از طیف گسترده‌تری از زیستگاه‌ها نسبت به آنچه در دسترس درخت‌نوردان است، استفاده کنند.

جمجمه یافته شده در شن و ماسه دفن بوده است. جایی که یک دلتای رودخانه در سواحل یک دریاچه باستانی قرار داشته است. رسوبات ته‌نشین‌شده همچنین بقایای گیاهانی را در خود نگه داشته و نشان می‌دهند که محیط اطراف دریاچه باستانی عمدتا بوته خشک بوده. با این حال، ترکیبی از سایر اکوسیستم‌های محلی نیز در آنجا وجود دارد. «بورلی سیلور» زمین‌شناس دانشگاه Case Western Reserve و نویسنده اصلی تحقیق دوم در یک کنفرانس مطبوعاتی خود گفت:

در اطراف سواحل دریاچه و در امتداد رودخانه، جنگلی وجود داشته است؛ اما، اطراف آن خشک و تنها چند درخت داشته. شواهد نشان می‌دهد که مانند معاصران سایر سایت‌ها، احتمالا مرد هومینین رژیم غذایی سخت، میمون‌ها مانند دانه‌ها ، علف‌ها و خوراک‌های مشابه را داشته است.

محل کشف جمجمه 3.8 میلیون ساله

هیل سلسی و همکارانش 15 سال در منطقه وورانسو-میل اتیوپی مشغول به کار بودند. هنگامی که یک چوپان محلی در اردوگاه حضور یافت تا از یافتن برخی از فسیل‌های جالب توجه خبر دهد، هیل به او مشکوک شد.به خصوص به این دلیل که افراد محلی اغلب به دلیل اینکه می‌خواستند به جایی بروند و به سواری نیاز داشتند او را برای بازدید از مکان‌های فسیلی احتمالی دعوت می‌کردند. وی از «حبیب وروگیس» رئیس محلی که هر ساله کارهای میدانی را در منطقه برگزار می‌کند، خواست که ساعتی پیاده‌روی با چوپان انجام دهد تا از محل عنوان شده وی دیدن نماید. محل کشف فسیل در قسمت مرتفع منطقه بود، جایی که چوپان گله خود را برای فرار از طغیان فصلی در مناطق پایین‌تر جابجا کرده بود. هیل سلسی می گوید:

او به مدت سه ماه با بزهای خود در آنجا زندگی کرده است. وقتی که در حال حفر سوراخی برای بزهای تازه متولد شده بوده تا آن‌ها را از شغال و کفتارها محافظت کند، فسیل را مشاهده کرده است.

با رونمایی رسمی از فسیل نادر، امروز شاهد هیجان ویژه‌ای هستیم. چیزی که از سه سال پیش در سراسر جامعه دانشمندان گسترش یافته است. آن‌ها می‌خواهند چهره‌ای انسانی یا هومینین را روی اجداد دور دست ما بگذرانند. نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید: از جمجمه‌ی هیولای دریایی و تحقیقات مربوط به آن در انگلستان رونمایی شد

بیشتر بخوانید: نقاشی‌های کشف‌شده از هنرهای انسان‌های نخستین در غارهای مختلف جهان

امتیاز: 4.8 از 5 (4 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.