ظاهراً خستگی مزمن پس از بهبودی کووید موردی رایج است

مردم اغلب از اینکه در طول بیماری کووید خیلی خسته هستند، شگفت‌زده می‌شوند. این خستگی چیزی بیشتر از کرختی یا خواب‌آلودگی است. این مورد یک خستگی مفرط است که با وجود استراحت یا خواب کافی ادامه می‌یابد. و احتمالاً در اثر واکنش سیستم ایمنی بدن ما به ویروس ایجاد می‌شود. با این حال، در برخی افراد این خستگی حتی زمانی که عفونت از بین رفته نیز ادامه می‌یابد. خستگی مفرط پس از بهبودی کووید می‌تواند ناتوان‌کننده، ازاردهنده و خسته‌کننده باشد. اما مشکل اصلی اینجاست که استراحت بیشتر هم مشکل را حل نمی‌کند.

در این مطلب، قصد داریم به بررسی خستگی مزمن پس از کووید و راه‌حل‌هایی برای مقابله با آن بپردازیم.

تفاوت خستگی معمولی و خستگی مزمن

تفاوت خستگی معمولی و خستگی پس از کووید

اصطلاح خستگی مزمن ممکن است برای افراد مختلف معانی متفاوتی داشته باشد. برای برخی افراد این اصطلاح به این معنی است که ماهیچه‌هایشان به راحتی دچار ضعف می‌شود. در این صورت، فرد حتی بعد قدم زدن مسیری کوتاه احساس می‌کند که در یک ماراتن دویده‌‌ است.

برخی دیگر نیز این نوع خستگی را یک فرسودگی عمومی توصیف می‌کنند، چه در حال حرکت باشند یا نه. در این حالت، ممکن است افراد خستگی جسمی، ذهنی یا احساسی یا هر ترکیبی از اینها را تجربه کنند.

تفاوت بین خستگی معمولی و خستگی مزمن در این مورد است: خستگی معمولی با استراحت کافی بهتر می‌شود. در حالی که خستگی مزمن حتی اگر کسی بیشتر از همیشه بخوابد و استراحت کند، ادامه می‌یابد.

چه زمانی باید به پزشک عمومی مراجعه کنیم؟

دلایل بالقوه زیادی برای خستگی وجود دارد. حتی قبل از این همه‌گیری، خستگی یکی از شایع‌ترین دلایل مراجعه به پزشک عمومی بود.

اکثر علل جدی هنگامی که پزشک عمومی در مورد علائم شما سؤال می‌کند و شما را معاینه می‌کند، رد می‌شود. گاهی اوقات نیز نیاز است که پزشک عمومی با دستور آزمایش خون، تحقیقات بیشتری انجام دهد.

اگر خستگی با برخی علائم همراه شود باید حتماً به پزشک مراجعه کنید. این علائم عبارتند از: تب، کاهش وزن غیرقابل توضیح، خونریزی یا کبودی غیرمعمول، درد (در نقطه از بدن) که شما را از خواب بیدار می‌کند یا تعریق شبانه.

اگر خستگی شما به جای بهتر شدن بدتر می‌شود، یا نمی‌توانید به راحتی کارهای روزمره را انجام دهید نیز باید به پزشک مراجعه کنید.

کووید طولانی‌مدت

خستگی پس از کووید

در اوایل همه‌گیری، متوجه شدیم که برخی از بیماران مجموعه‌ای از علائم ناتوان‌کننده داشتند که ماه‌ها طول کشید. اکنون آن علائم را کووید طولانی‌مدت می‌نامیم.

حدود 85 درصد از بیماران مبتلا به کووید طولانی‌مدت خستگی مزمن را تجربه می‌کنند. این موضوع، خستگی پس از کووید را به یکی از شایع‌ترین علائم طولانی‌مدت آن تبدیل می کند.

با این حال، افراد مبتلا به کووید طولانی‌مدت دارای طیف وسیعی از علائم دیگر مانند سرگیجه، سردرد و دردهای عضلانی هستند. بنابراین بیماران مبتلا به کووید طولانی‌مدت گاهی چیزی بیش از خستگی مزمن را تجربه می‌کنند و گاهی اوقات حتی خسته هم نیستند.

آیا خستگی پس از کووید مانند سندرم خستگی مزمن است؟

خیلی قبل از همه‌گیری کووید، سندرم خستگی مزمن، که با نام آنسفالومیلیت میالژیک شناخته می‌شود، شناخته‌شده بود.

این سندروم اغلب پس از یک عفونت ویروسی (مثلاً پس از عفونت با ویروس اپشتین بار) ایجاد می‌شود. بنابراین، قابل درک است که در مورد ویروس کرونا که به طور بالقوه باعث ایجاد خستگی مزمن می‌شود، نگرانی وجود داشته باشد.

شباهت‌های قابل‌توجهی بین سندرم خستگی مزمن و کووید طولانی‌مدت وجود دارد. هر دو شامل خستگی ناتوان‌کننده، سرگیجه و دردهای عضلانی هستند.

اما تا این مرحله، محققان هنوز هیچ گونه ارتباطی را بین خستگی پس از کووید، کووید طولانی‌مدت و سندرم خستگی مزمن تایید نمی‌کنند.

در حال حاضر، ما می‌دانیم که بسیاری از مردم دچار خستگی پس از کووید می‌شوند، اما خوشبختانه به کووید طولانی یا سندرم خستگی مزمن مبتلا نمی‌شوند.

مدیریت خستگی مزمن

همه ما ممکن است دچار خستگی پس از کووید شویم. واکسن‌ها در وهله اول با کاهش احتمال ابتلا به کووید به کاهش خطر خستگی پس از کووید کمک می‌کنند. افراد واکسینه‌شده که به کووید مبتلا می‌شوند کمتر احتمال دارد به خستگی مزمن مبتلا شوند و کمتر هم در معرض ابتلا به کووید طولانی مدت قرار می‌گیرند.

با این حال، واکسیناسیون 100 درصد محافظت‌کننده نیست و تعداد زیادی از افراد کاملاً واکسینه‌شده وجود دارند که به خستگی طولانی‌مدت دچار می‌شوند.

روش‌های مقابله با خستگی مزمن

1. به خودتان سرعت دهید: بازگشت به فعالیت‌های عادی را با سطح انرژی خود تنظیم کنید. اولویت‌های خود را انتخاب کنید و به جای کارهایی که نمی‌توانید انجام دهید، روی کارهایی که می توانید انجام دهید تمرکز کنید.

2. بازگشت تدریجی به ورزش: بازگشت تدریجی به ورزش ممکن است به بهبودی شما کمک کند. اما ممکن است در مورد نحوه مدیریت یا اجتناب از خستگی پس از آن نیاز به حمایت داشته باشید. برخی از درمانگران مثل فیزیوتراپیست‌ها و فیزیولوژیست‌های ورزشی در این زمینه تخصص دارند. بنابراین از پزشک عمومی خود کمک بگیرید.

3. خواب را در اولویت قرار دهید: به جای احساس گناه از این همه خوابیدن، به خود یادآوری کنید که در هنگام خواب، بدن شما انرژی ذخیره می‌کند و بهبود می‌یابد. الگوهای خواب بهم ریخته یک علامت ناخوشایند کووید است. داشتن یک زمان دقیق برای خواب، در عین حال استراحت در زمانی که احساس خستگی می‌کنید، مهم است.

4. طیف وسیعی از غذاهای مغذی بخورید: از دست دادن بویایی، چشایی، و اشتها ناشی از کووید می‌تواند این بیماری را دشوارتر کند. با این حال، سعی کنید غذا را به عنوان راهی برای تامین انرژی بدن خود با انرژی و ریزمغذی‌هایی که برای التیام نیاز دارد، نگاه کنید. مراقب درمان‌های اثبات‌نشده‌ای که اغلب در مطالعات کوچک خوب به نظر می‌رسند نیز باشید.

5. خستگی خود را کنترل کنید: برای نظارت بر خستگی خود یک دفتر خاطرات داشته باشید و به دنبال بهبود تدریجی باشید. روزهای خوب و روزهای بد خواهید داشت، اما به طور کلی باید یک مسیر کند به سمت بهبودی وجود داشته باشد. اگر به عقب باز می‌گردید، از یک متخصص کمک بگیرید.

امتیاز: 4.4 از 5 (7 رای)
کمی صبر کنید...

۲ دیدگاه

  1. Avatar رومینا ذکری گفت:

    خیلی ممنون مفید بود پیروز باشید

  2. Avatar فاطمه رضائی گفت:

    خیلی عالیه این مطلب افرین به نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.