دید سگ ها چگونه است؟ دنیا و رنگ‌ها را چگونه می‌بینند؟

دید سگ ها با دید انسان بسیار متفاوت است. سگ‌ها دنیا را با رنگ‌های کمتری نسبت به ما می‌بینند، اما این بدان معنا نیست که سگ‌ها کاملاً کور رنگ هستند. اما حتی اگر دنیای بصری سگ‌ها به روشنی یا رنگارنگی دنیای ما نباشد، توانایی آنها برای دیدن حرکت بهتر از انسان است.

دید سگ ها

سگ‌ها چه رنگ‌هایی را می‌توانند ببینند؟

چشم انسان به لطف سه نوع سلول تشخیص رنگ به نام سلول مخروط کار می‌کند. با تحریک هر یک از این مخروط‌ها توسط نور مرئی ورودی، مغز ما طول موج‌های قرمز را از طول‌موج های سبز و طول موج‌های آبی را از طول موج‌های زرد تشخیص می‌دهد. چشم سگ‌ها، مانند بسیاری از پستانداران دیگر، فقط دو نوع مخروط دارد. این مخروط‌ها قادر‌اند آبی را از زرد تشخیص دهند، اما قرمز را از سبز تشخیص نمی‌دهند.

سگ‌ها کاملاً کور رنگ نیستند، اما ساختار چشم‌های آن‌ها شبیه به افرادی است که دارای کوررنگی قرمز-سبز هستند و فاقد نوع سوم مخروط است که معمولاً در انسان وجود دارد.

برای دیدن رنگ‌های آبی و زرد، سگ‌ها و انسان‌ها به نورون‌های درون شبکیه تکیه می‌کنند. این نورون ها در پاسخ به نور زرد شناسایی شده در سلول‌های مخروطی (که در داخل شبکیه هستند)، تحریک می‌شوند، اما فعالیت نورون‌ها با برخورد نور آبی به مخروط‌ها سرکوب می‌شود. مغز سگ با تحریک یا سرکوب این نورون‌ها، به ترتیب رنگ زرد یا آبی را تفسیر می‌کند. با این حال، در سگ‌ها و در افرادی که کور رنگ هستند، نور قرمز و سبز هر دو اثر خنثی بر نورون‌ها دارند. جایی که شما قرمز یا سبز می‌بینید، آنها سایه‌های خاکستری می‌بینند.

علاوه بر این، مانند افراد مبتلا به کوررنگی، سگ‌ها ممکن است از نشانه‌های دیگری برای تشخیص رنگ «قرمز» و «سبز» استفاده کنند. برای مثال، اجسام قرمز تیره‌تر از اجسام سبز هستند. بنابراین، اگر یک سیب تیره باشد، یک فرد کوررنگ قرمز-سبز، می‌داند که احتمالاً این سیب قرمز است.

دید سگ ها چقدر واضح است؟

در حالی که دید سگ‌ ها در شب نسبتاً تار است و بسیار حساس‌تر از دید در شب انسان است. بر اساس گزارش American Kennel Club، سگ‌ها کرپوسکولار هستند، به این معنی که دید آن‌ها در هنگام سحر و گرگ و میش بیشترین فعالیت را دارند. در حالی که چشم‌های انسان مملو از مخروط‌هایی است که به تشخیص رنگ‌ها کمک می‌کنند و در نور روز به بهترین شکل عمل می‌کنند، چشم سگ‌ها حاوی سلول‌های تشخیص‌دهنده نور بیشتری است که بین تاریکی و روشنایی تمایز قائل می‌شود و بنابراین در بهترین حالت خود قرار دارند. به طور کلی سگ ها در شب بهتر از انسان ها دید دارند.

در حالی که ممکن است فکر کنید سگ‌ها در مقایسه با دنیای ما در یک دنیای بصری کسل‌کننده و مبهم زندگی می‌کنند، وضعیتی وجود دارد که در آن بینایی آن‌ها از دید ما بهتر است: آنها در تشخیص حرکت بسیار بهتر از ما عمل می‌کنند.

به طور مثال نوری را تصور کنید که سریع‌ و سریع‌تر سوسو می‌زند. تا زمانی که نور 60 بار در ثانیه سوسو بزند، انسان‌ها باور خواهند کرد که نور به طور پیوسته می‌درخشد. طبق مطالعه‌ای که در سال 1989 در مجله Physiology and Behavior منتشر شد، برای فریب دادن یک سگ، همان نور باید تقریباً 75 بار در ثانیه سوسو بزند.

این توانایی به احتمال زیاد سگ‌ها را قادر می‌سازد تا اشیاء متحرک مانند طعمه را بسیار سریعتر و دقیق تر از انسان تشخیص دهند.

نظرات خود را در مورد این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.