عمیق‌ترین نقطه اقیانوس‌‌ها

عمیق‌ترین نقطه اقیانوس‌‌ها ، ناشناخته‌ترین نقطه جهان برای بشریت

شاید جالب باشد بدانید که هنوز عمق اقیانوس‌ها ناشناخته و مرموز است زیرا تاکنون فقط 1% عمق اقیانوس‌ها توسط انسان‌ها کاوش شده است. نکته جالب دیگر این است که سفرهای زیادی به فضا وجود داشته اما عمق دریاها هنوز قابل کشف نبوده است. در واقع تا این لحظه سر به عمیق‌ترین نقطه اقیانوس‌‌ها غیر ممکن است. بر اساس بررسی‌ها احتمالاً در عمق اقیانوس‌ها، آتشفشان‌ها، دریچه‌های حرارتی و یا هر چیز عجیب و ناشناخته دیگری وجود خواهد داشت. با توجه به این اکوسیستم در نتیجه قطعاً در عمق اقیانوس‌ها شاهد جانورانی و موجودات مختلف و عجیبی خواهیم بود چراکه فشار زیاد آب، دمای شدید، تاریکی، میزان اکسیژن و شرایط خاص این چنینی، جانورانی خاص را نیز می‌طلبد.

عمیق‌ترین نقطه اقیانوس‌‌ها

عمیق‌ترین نقطه اقیانوس‌‌ها

همانطور که گفتیم فقط حدود 1% کف دریاها و اقیانوس‌ها توسط انسان‌ها کشف و کاوش شده است. انسان در رابطه با ماه بیشتر از سطح اقیانوس اطلاعات دارد. قطعاً کف اقیانوس مسطح نیست و همراه با دشت‌ها، دره‌ها، صخره‌ها و هر چیزی خواهد بود. برای مثال در خط الراس اقیانوس میانی (MOR) با گشایش پوسته زمین، طولانی‌ترین و رشته کوه جهان از کف اقیانوس و در عمق اقیانوس به طول 56000 کیلومتر تشکیل شده که بسیار قابل توجه بوده است. همچنین عمیق‌ترین نقطه اقیانوس‌ها با عمق 10911 متر از سطح آب بوده و در اقیانوس آرام قرار گرفته که به دره ماریانا معروف است. شاید دره یا گودال ماریانا ترسناک‌ترین و عجیب‌ترین نقطه در اقیانوس و زیستگاه موجوداتی عجیب و ناشناخته باشد. البته شایان ذکر است که فعلاً تحقیقات در این دره امکان‌پذیر نیست زیرا انسان نمی‌تواند به این عمق دسترسی پیدا کند و زنده بماند.

موجودات زنده عمیق‌ترین نقطه اقیانوس‌‌ها

عمیق‌ترین نقطه اقیانوس‌ها در واقع مرکز نیلوفرهای دریایی، خیارهای دریایی، ستاره‌های دریایی، خرچنگ‌ها، میگوها، کرم‌ها، ماهی‌های کم تغذیه، مرجان‌های دریایی، اسفنج‌های دریایی، شقایق دریایی و حتی باکتری‌های ساکن است و جمعیتی عجیب از موجودات زنده در کف اقیانوس‌ها مشغول زندگی هستند. دریاها همچنین می‌توانند شامل گونه‌های بومی جدیدی باشند زیرا آنها زیستگاه‌های منحصربه‌فردی را بوده و از تکامل گونه‌های جدید حمایت می‌کنند. به عنوان مثال تاکنون 850 گونه، که اکثر آنها منحصربه‌فرد هستند، در 24 دریاچه در نزدیکی تاسمانیا، استرالیا یافت شده است.

عمیق‌ترین نقطه اقیانوس‌‌ها

فعالیت‌های آتشفشانی عمیق‌ترین نقطه اقیانوس‌‌ها

فعالیت آتشفشانی در کف اقیانوس منجر به تشکیل دریچه‌های گرمابی یا ترک‌هایی در کف اقیانوس می‌شود که امکان عبور آب از این دریچه‌ها وجود دارد. هنگامی که آب دریا وارد دریچه‌های حرارتی می‌شود، در نزدیکی ماگما که حاوی مواد معدنی و فلزات حل شده در زیر پوسته زمین است، بسیار گرم می‌شود و سپس از طریق چشمه‌های جوشان به کف اقیانوس باز می‌گردد. البته به دلیل سرد بودن آب اقیانوس این چشمه‌ها جوشان با مواد معدنی و رسوبات فوراً سرد می‌شوند و ساختاری شبیه به دودکش شکل خواهد گرفت. باید اشاره کنیم که این ساختار اشکال خاصی در روند زندگی موجودات زنده اقیانوس ایجاد نخواهد کرد. نکته جالب این است که بیش از 300 گونه درجه گرمابی در کف اقیانوس وجود دارد.

عمیق‌ترین نقطه اقیانوس‌‌ها

عمق بیشتر مساوی با کاهش دما و افزایش فشار آب

آب آزاد بیشترین حجم دریای عمیق را تشکیل می‌دهد  و بیشتر محل زندگی جانوران دریایی است. از طرفی گیاهان زیادی در عمق اقیانوس‌ها دیده نمی‌شود زیرا نور خورشید به این عمق نمی‌رسد و گیاهان بدون نور خورشید قادر به رشد نخواهند بود. عمق اقیانوس‌ها از 200 متر تا بیش از 10،000 متر می‌رسد. با افزایش عمق دما و درجه حرارت کاهش می‌یابد. دمای عمیق‌ترین نقطه اقیانوس به 3 درجه منفی صفر می‌رسد. فشار آب نیز با افزایش عمق افزایش خواهد یافت و چنین فشاری می‌تواند هرچیز ناسازگاری را خرد کند. نظر شما در رابطه با این ناشناخته‌ها و عجایب عمق اقیانوس‌ها چیست و چه احساسی به ناشناختگی این عمق از اقیانوس‌ها و در واقع سطح اقیانوس‌ها دارید؟ می‌توانید نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 3.9 از 5 (16 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

۵ دیدگاه

  1. Avatar ت. س گفت:

    عالی بود
    آفرینش خداوند دیوانه کننده و خارج از محدوده فکری ماس

  2. Avatar Ami گفت:

    من خیلی مواقع به عمق اقیانوس ها واین حجم از اب فکر میکنم اصلا هنگ میکنم حالا به بزرگی کهکشانها فکر میکنم که چقد زمین ووسعت اقیانوس هاش در برابر اون کوچیکه
    میرسم به کیهان که چقد کهکشان داره وکهکشان مثل یه نقطه هست در کیهان!!!!انگار میخام از هوش برم!!!!!

    • Avatar امین کوشکی گفت:

      جهان در نزد این نُه طاق مینا
      چو خشخاشی بود بر روی دریا
      تو خود بنگر کزین خشخاش چندی؟
      سزد بر سبلت خود گر بخندی

  3. Avatar علی محمودی گفت:

    جالب بود و شگفتیهای خلقت پروردگار در هر نقطه در هر مکان و در هر زمان در زمین ودر آسمان وخیلی جاها که از وصف وتوصیف وتفکر ما بیرون هست

  4. Avatar احمد میرزابیاتی گفت:

    سلام خوبی بود و ناکافی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.