نوشتن، کارت بازی و حل جدول خطر ابتلا به زوال عقل را در بزرگسالان کاهش می دهد

به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO) زوال عقل و ابتلا به آن یک بیماری جدی‌ است که می‌تواند فراتر از آنچه که ممکن است از پیامدهای معمول پیری بیولوژیکی انتظار می‌رود، طبقه‌بندی شود. هیچ درمانی برای زوال عقل وجود ندارد اما کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانیم انجام دهیم تا مغزمان را تیز نگه داریم و سعی کنیم از زوال عقل و بیماری‌های جدی‌تر جلوگیری کنیم.

زوال عقل

یک مطالعه جدید در JAMA Network Open نشان می‌دهد افراد مسن‌تری که در فعالیت‌های محرک شناختی و یادگیری شرکت می‌کنند، بدون در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی یا تحصیلات اولیه در زندگی، در معرض خطر کمتری برای ابتلا به زوال عقل هستند.

این مطالعه شامل بیش از 10000 مرد و زن نسبتا سالم در استرالیا با میانگین سنی 74 سال بود. این مطالعه نشان داد که شرکت مکرر در فعالیت‌های سوادآموزی بزرگسالان، مانند شرکت در کلاس‌ها، استفاده از کامپیوتر و نوشتن، با 11 درصد کاهش خطر ابتلا به زوال عقل مرتبط است. افراد مسن می‌توانند در فعالیت‌هایی مانند یادگیری یک زبان جدید، ثبت نام در دوره‌های سوادآموزی بزرگسالان، کلاس‌های ممیزی، یاد گرفتن یک مهارت یا سرگرمی جدید برای ارتقاء انعطاف پذیری مغز و تقویت حافظه خود شرکت کنند.

این یافته‌ها همچنین نشان داد که فعالیت‌های ذهنی فعال و محرک، مانند بازی کردن، ورق بازی، شطرنج و حل کردن جدول، خطر زوال عقل را تا 9 درصد کاهش می‌دهد. اینها نه تنها سرگرمی‌هایی لذت‌بخش و اجتماعی هستند بلکه چندین سیستم شناختی را فعال می‌نند می‌کنند: حل مسئله، حافظه اپیزودیک، تمرکز، محاسبه و تصمیم گیری.

تحریک شناختی موثر از چنین فعالیت‌هایی می‌تواند با افزایش تعداد نورون‌ها، افزایش فعالیت سیناپسی و بهره‌وری بالاتر در استفاده از شبکه‌های مغز، انعطاف‌پذیری و دفاع در برابر آسیب مغزی را زیاد کند.

  • این مطالعه نشان می‌دهد انجام کارهای خانه می‌تواند به مغز شما کمک کند برای مدت طولانی‌تری جوان‌ و سالم‌ بمانید.
  • فعالیت‌های هنری و خلاقانه (کاردستی، کار با چوب یا فلزکاری، نقاشی و طراحی) و همچنین فعالیت‌های غیرفعال، اما همچنان محرک مانند خواندن، تماشای تلویزیون و گوش دادن به موسیقی با کاهش خطر زوال عقل مرتبط است.
  • این مطالعه خاص نشان داد که معاشرت و گردش با خطر زوال عقل در ارتباط نیست اگرچه هنوز اعتقاد بر این است که تعاملات و ارتباطات اجتماعی برای رفاه و کیفیت زندگی، به ویژه در افراد مسن، بسیار مهم است.

شواهد علمی زیادی وجود ندارد که ثابت کند بازی‌ها و برنامه‌هایی که به طور خاص برای سلامت مغز یا بهبود حافظه به بازار عرضه می‌شوند، کاملا مؤثر هستند. اما در عین حال صدمه‌ای هم نمی‌توانند بزنند. تحقیقات فوق نشان می‌دهد که تحریک و به چالش کشیدن مغز اغلب نقش بزرگی در حفظ سلامت شناختی شما ایفا می‌کند.

بهتر است با یادگیری چیزهای جدید و فعال ماندن از نظر ذهنی و فیزیکی، ذهن خود را درگیر کنید و به چالش بکشید.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.