مرگ‌ومیر بر اثر تصادفات

کشورهای کم‌درآمد، بیشترین آمار مرگ‌ومیر بر اثر تصادفات جاده‌ای را دارند

حدود 3000 تصادف ماشینی، روزانه در جهان رخ می‌دهد که 22 درصد این تصادف‌ها در اثر مصرف الکل یا دارو و درصد بیشتر دیگر به دلیل استفاده از گوشی موبایل هستند. آمار مرگ‌ومیر مربوط به‌تصادف، نشان می‌دهد که تصادفات یازدهمین عامل شایع مرگ در بین انسان‌ها است. بیشترین آمار مرگ‌ومیر بر اثر تصادفات هم مربوط به گروه سنی 5 تا 24 سال است. در میان کشورهای جهان لیبی، بیشترین آمار تصادفات را به خود اختصاص داده است. درواقع در لیبی به ازای هر 100.000 نفر، 73.4 نفر در اثر تصادف از دنیا می‌روند. به‌طورکلی لیبی با داشتن آمار تصادفات بالا از بیشترین مرگ‌ومیر در تصادفات جاده‌ای نیز برخوردار است.

 آمار مرگ‌ومیر بر اثر تصادفات جاده‌ای

بر اساس بررسی‌ها مشخص‌شده است که بااینکه کشورهای کم‌درآمد کمتر از وسایل نقلیه برخوردارند اما بیش از 90 درصد آمار مرگ‌ومیر از تصادفات جهان را نیز دارند. علت این موضوع این است که کشورهای کم‌درآمد از شبکه‌های جاده‌ای ضعیفی برخوردارند و درعین‌حال جاده‌ها دارای ایمنی کم و نیروهای امدادرسان بسیار ضعیف هستند. از سوی دیگر کشورهایی که کمترین آمار مرگ‌ومیر بر اثر تصادفات جاده‌ای را دارند، عمدتاً کشورهای ثروتمند دنیا هستند که جاده‌ها در این کشورها از استاندارد بالایی برخوردار بوده و قوانین سخت‌گیرانه‌تر اجرا می‌شود.

درواقع کشورهای ثروتمند از سیستم حمل‌ونقل و جاده‌های امن‌تری برخوردارند. قوانینی شبیه به تعداد محدود سرنشینان، محدودیت سرعت و ممنوعیت سبقت از مواردی هستند که از تصادفات جاده‌ای جلوگیری می‌کنند و این قوانین در کشورهای پیشرفته بسیار سخت‌گیرانه‌تر طراحی و اجرا می‌شود. از سوی دیگر وسایل نقلیه‌ای که در کشورهای کم‌درآمد فروخته می‌شود از امنیت پایینی برخوردار است و استانداردهای ایمنی جهانی را زیر پا می‌گذارد. ازآنجایی‌که این کشورها توان خرید خودروهایی بروز و ایمن‌تر از گذشته را ندارد، درنتیجه مجبور به خرید ماشین‌های قدیمی با امکانات ایمنی کمتر هستند. به همین دلیل با یک تصادف ساده ممکن است جان سرنشینان به خطر بیفتد.

تصادفات جاده ای

تصمیم کشورها در راستای کاهش مرگ و میر بر اثر تصادفات

در چنین شرایطی شاید بهتر باشد که در این کشورها از خودروها کمتر استفاده شود اما چنین چیزی چطور ممکن است؟ دولت‌هایی که در کشورشان آمار مرگ‌ومیر بر اثر تصادفات زیاد است باید مردم را به پیاده‌روی یا استفاده از دوچرخه تشویق کنند تا مانع این سری مرگ‌ومیرها شوند. در حال حاضر فقط 33 درصد دولت‌ها، مردم را به سمت پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری هدایت می‌کنند و قصد دارند تا دوچرخه را جایگزین خودروها کنند. البته باید اشاره‌کنیم که برای دوچرخه‌سواری هم باید مسیر مناسبی طراحی و ساخته شود زیرا نیمی از مرگ‌ومیرهای تصادفات جاده‌ای، عابران پیاده و دوچرخه‌سواران یا موتورسواران هستند که بسیار آسیب‌پذیرند. به‌طوری‌که در آمریکا بین سال‌های 2010 تا 2013، آمار مرگ‌ومیر موتورسوارها تا 20 درصد افزایش یافت و این آمار در جنوب شرقی آسیا 33 درصد افزایش‌یافته بود. به‌طورکلی دوچرخه و موتورسیکلت هم برای کشورهایی که مسیر دوچرخه ندارند بسیار خطرناک محسوب می‌شود.

طی کنفرانس‌های جهانی که در این راستا انجام شد دستور توسعه و افزایش ایمنی برخی جاده‌ها تا سال 2030 داده شد. همچنین برای جلوگیری از مرگ‌ومیر، بستن کمربند ایمنی، کلاه ایمنی برای موتورسواران، محدودیت‌های کودک و محدودیت سرعت اجباری شده است. شایان‌ذکر است که ایران هم جزو کشورهایی است که مرگ‌ومیر بر اثر تصادفات جاده‌ای زیاد رخ می‌دهد و این آمار روزبه‌روز در حال افزایش است. درحالی‌که می‌توان با صبوری و احترام به قوانین از بسیاری از این حوادث جلوگیری کرد. در ادامه لیست کشورهایی که بیشترین آمار مرگ‌ومیر بر اثر تصادفات جاده‌ای را دارند ارائه خواهد شد.

 نمودار آمار مرگ‌ومیر بر اثر تصادفات جاده‌ای

بیشترین آمار مرگ‌ومیر بر اثر تصادفات

لیست کشورهایی که بیشترین آمار مرگ‌ومیر بر اثر تصادفات را دارند

مرگ‌ومیر بر اثر تصادفات

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

۲ دیدگاه

  1. Avatar dariush گفت:

    روزگاری 5دنیا بودیم اما اون 5کجا و این 5کجا ………. افسوس

  2. Avatar میلاد گفت:

    اسم ایران کنار زیمباوه و رواندا و کنگو و … میاد واقعا حیف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.