مزیت بازی‌های ویدئویی

7 مزیت بازی‌های ویدئویی در رشد شخصیتی کودکان و افزایش مهارت‌های ارتباطی آنان

احتمالا شنیدن این که بازی‌های ویدئویی می‌توانند برای سلامتی شما مفید باشند، برایتان بسیار تعجب‌برانگیز است. ما به شما می‌گوییم که این یک حقیقت اثبات‌شده می‌باشد. برای آشنایی با 7 مزیت بازی‌های ویدئویی در رشد شخصیتی کودکان و افزایش مهارت‌های ارتباطی آنان در ادامه همراه دینو باشید.

معایب بازی‌های ویدئویی

تا به امروز مطالعات و مقاله‌های بسیار زیادی به چاپ رسیده‌اند که ادعا می‌کنند بازی‌های ویدیوئی برای بچه‌ها وحشتناک هستند. آن‌ها می‌گویند انجام این بازی‌ها باعث می‌شود که مغز کودکان پوسیده شده و رشد شناختیشان موقف شود. در ادامه این ادعاها با استناد به پرخاشگری‌های رایج در میان نوجوانان، گفته می‌شود که آن‌ها از این طریق به جنایتکارانی خشن تبدیل می‌شوند. معایب دیگری از جمله عدم توانایی درک اقتصادی با هزینه‌های بی‌مورد و منزوی شدن کودکان، باعث شده جوی منفی در مورد این بازی‌ها در بین اکثر خانواده‌ها به وجود آید. در ادامه خواهید دید که این دیدگاه‌ها درست نیستند و در برخی موارد حتی کاملا اشتباه می‌باشند.

7 مزیت بازی‌های ویدئویی

احتمالا والدین شما تقریبا هر بار که برای بازی جلوی تلویزیون نشسته‌اید، برایتان محدودیت زمانی در نظر گرفته‌اند. آن‌ها نگران چگونگی تاثیر بازی‌های ویدئویی بر سلامتی طولانی مدت شما هستند. مطالعات زیادی نشان داده‌اند بازی‌هایی که به جنبش جسمی زیادی احتیاج ندارند، می‌توانند در طولانی مدت و با بالاتر رفتن سن، تاثیر نامطلوبی بر کودکان بگذارند. با این حال، چندین مطالعه در مورد فواید سلامتی این بازی‌ها نیز انجام شده که به نتایج قابل استنادی رسیده است. در ادامه با 7 مزیت بازی‌های ویدئویی در رشد شخصیتی کودکان و افزایش مهارت‌های ارتباطی آنان آشنا خواهید شد.

مزیت بازی‌های ویدئویی

1. کمک به درمان کودکان مبتلا به بیماری‌های مزمن

دانشگاه یوتا سال گذشته مطالعه‌ای را منتشر کرد که در آن تاثیرات بازی معمولی بر روی کودکان مبتلا به بیماری‌هایی مانند اوتیسم، افسردگی و پارکینسون مشخص شده بود. بچه‌هایی که بازی‌های خاصی – از جمله مواردی که فقط برای آزمایش طراحی شده‌اند –  انجام داده بودند، نشان از پیشرفت در «تاب‌آوری، توانمندسازی و روحیه جنگی» داشتند. محققان معتقدند که توانایی بازی‌ها در فعال کردن «مکانیسم‌های عصبی» که احساسات مثبت را بیدار می‌کنند و سیستم پاداش آن‌ها در مواجهه با چالش‌های روزمره بیماری‌های مزمن، به بهبود رفتارهای کودکان کمک می‌کند.

2. تسکین درد

بازی‌های ویدیویی شما را تنها از درد عاطفی رها نمی‌کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند به کسانی که از درد جسمی رنج می‌برند کمک نمایند. روانشناسان دانشگاه واشنگتن با استفاده از یک ترفند ذهنی کهولت سن، حواس‌پرتی را به بیماران بیمارستانی که از درد جسمی وخیم رنج می‌بردند، القا کردند. بازی واقعیت مجازی «دنیای برف» بیماران را در یک سرزمین عجایب قطب شمال قرار داده که در آن باید با استفاده از زرادخانه بی‌پایان توپ‌های برفی، به اهدافی مانند پنگوئن‌ها و آدم برفی‌ها شلیک کنند. بیمارستان‌های نظامی دریافته‌اند که این تجربه به سربازان بهبود یافته از زخم‌های میدان نبرد کمک فراوانی سربازانی که «دنیای برف» را بازی می‌کردند، در زمان بهبودیشان به داروهای کمتری نیاز داشتند.

3. کاهش استرس و افسردگی

بررسی سالانه Cybertherapy و Telemedicine در سال 2009 شامل مطالعه‌ای بود که نشان داد گیمرهایی که از مشکلات بهداشت روان مانند استرس و افسردگی رنج می‌بردند، با انجام بازی‌های ویدیوئی توانستند ناامیدی و پرخاشگری خود را برطرف کنند. آن‌ها در این زمینه پیشرفت چشمگیری از خود نشان دادند. فرضیه این تحقیق می‌گوید که بازی‌ها به شخصیت‌های «نوع A»، زمان می‌دهند تا در «حالت بی‌فکری نسبی» به استراحت بپردازند. چنین حالتی به آن‌ها اجازه می‌دهد تا هنگام آرامش، از رسیدن به «سطح معینی از برانگیختگی استرس‌زا» خودداری کنند.

4. بهبود مهارت‌های حسی و حرکتی

به عبارت دیگر، به هماهنگی چشم و دست کمک می‌کند. محققان روانشناسی دانشگاه تورنتو دریافتند افرادی که بازی‌های ویدیوئی اکشن مانند Call of Duty یا Assassin’s Creed را دنبال می‌کنند، مهارت‌های جدید حسی و حرکتی را سریع‌تر از غیرگیمرها کسب می‌کنند. اجازه دادن به یک کودک 4 ساله برای نشستن در مقابل تلویزیون با یک کنترلر بازی در دست، احتمالا جالب به نظر نمی‌رسد. بد نیست بدانید که محققان دانشگاه داکین ملبورن در استرالیا، با نظر شما کاملا مخالفند. مطالعات آن‌ها، پیشرفت 53 کودک در سن پیش‌دبستانی را مورد بررسی قرار داده است. آن‌ها دریافتند افرادی که «بازی‌های تعاملی» انجام می‌دهند، «مهارت‌های حرکتی کنترل اشیا» را بهتر از افراد عادی فرا می‌گیرند.

5. توسعه مهارت‌های حل مسئله

نه فقط حل مسئله، بلکه سرعت حل مسئله در این جا مطرح است. محققان دریافته‌اند که حتی بازی‌های تیراندازی – بازی‌هایی که از نظر طبیعت اغلب خشن هستند و مورد انتقاد مخالفان بازی قرار می‌گیرند، مانند Call of Duty یا Grand Theft Auto – می‌توانند منجر به افزایش مهارت‌های شناختی قابل اندازه‌گیری شوند. انجمن روانشناسی آمریکا تحقیقاتی را منتشر کرد مبنی بر این که گیمرهایی که این گونه بازی‌ها را انجام می‌دهند، توجه سریع‌تر و دقیق‌تری دارند. همچنین وضوح مکانی بیشتر در پردازش بصری و توانایی‌های چرخش ذهنی آن‌ها بیشتر است. میزان آن حتی بالاتر از مهار‌ت‌هایی می‌باشد که فرد طی یک دوره دبیرستانی یا کالج در سطح دانشگاه دریافت خواهد کرد.

6. بهبود مهارت تصمیم‌گیری

اکثر بازی‌های ویدیوئی نیاز به واکنش سریع و تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای دارند. دانشمندان علوم اعصاب شناختی در دانشگاه روچستر نیویورک دریافتند که این بازی‌ها مغز بازیکنان را تمرین می‌دهند تا بتوانند در دنیای واقعی بهتر تصمیم بگیرند. محققان پیشنهاد می‌کنند که بازی‌های اکشن به عنوان یک شبیه‌ساز فرآیند تصمیم‌گیری با دادن چندین فرصت به بازیکنان بسیار مناسب هستند. آن‌ها مغز را به درگیر شدن و کسب اطلاعات از محیط اطراف و در نهایت واکنش متناسب، وادار می‌نمایند.

7. بهبود بینایی

ممکن است مادرتان به شما هشدار دهد که نشستن جلوی تلویزیون برای چشمان شما مناسب نیست. طبق یافته‌های یک روانشناس رشد، این حرکت در واقع می‌تواند برای بینایی شما مفید باشد. دکتر «دافن مورر» (Daphen Maurer)، از آزمایشگاه توسعه بینایی در دانشگاه مک مستر انتاریو یک کشف غافلگیرکننده را بیان می‌کند. نتایج می‌گویند افرادی که از آب مروارید رنج می‌برند با بازی‌های تیراندازی اول شخصی مانند Medal of Honor و Call of Duty می‌توانند بینایی خود را بهبود بخشند. او معتقد است که این بازی‌ها آن قدر سریع انجام می‌شوند که نیاز به توجه جدی دارند. همچنین به افراد کم‌بینا آموزش می‌دهند تا سریع‌تر محیط را مشاهده کنند. بازی‌های ویدئویی همچنین می‌توانند سطح بالاتری از دوپامین و آدرنالین را تولید کنند که به طور بالقوه مغز را تغییرپذیرتر می‌کند.

واقعی بودن مزیت بازی‌های ویدئویی

در نتیجه تمامی صحبت‌ها، بازی‌های ویدیوئی واقعا‌ بد نیستند. همچنین از بسیاری جهات بسیار عالی و کمک‌کننده می‌باشند. فقط باید توجه داشت که نزدیکی به بازی‌های ویدئویی باید با اعتدال صورت گیرد. در کنار وقتی که فرزندان شما برای انجام این بازی‌ها صرف می‌کنند، باید توجه داشته باشید که آن‌ها دوستان فوق‌العاده، ارتباطات کلامی عالی و مهربانی در رفتار خود دارند و دانش‌آموزان خوبی نیز هستند. به سایر علایق آن‌ها هم اهمیت دهید.

پیشنهادات خود را برای افزودن به 7 مزیت بازی‌های ویدئویی در نظرات به اشتراک بگذارید.

منبع: Scarymommy

بیشتر بخوانید: چند بازی گروی مناسب کودک و نقش بازی‌های گروهی کودکان در کشف استعدادها

بیشتر بخوانید: بازی‌های بی‌هدف اوقات بیکاری در هنگام نوشتن تکالیف مدرسه نیز به دردتان می‌خورند!

امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

Yet the diggers & the wanderers In their hopes of extracting that very sliver Of flaccid meaning Every so often migrate...

۲ دیدگاه

  1. Avatar M o r d a b گفت:

    برای من که از کودکی خوره بازیهای کامپیوتری بودم مطالب جالبی بود
    ممنون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.