دوران بلوغ

چرا باید نوجوانان را در دوران بلوغ بهتر درک کنیم؟

در دوره بلوغ نوجوانان که از ۱۲ سال تا ۱۹ سالگی (به طور متغیر در هر نوجوان) است، رفتارهای عجیب و دگرگونی‌هایی دارند. علاوه بر تغییرات فیزیکی که در آن‌ها شاهد هستیم، رشد روانی نیز در نوجوانان صورت می‌گیرد در نتیجه باید بسیار مراقب آن‌ها باشیم. مهم‌ترین اصل برای تربیت بهتر نوجوانان، درک آن‌ها در دوران بلوغ است. نوجوانان در سن خاصی به بلوغ جسمی، بلوغ روانی و بلوغ جنسی و بلوغ اجتماعی می‌رسند و حجم این تغییرات برایشان دنیای عجیبی را به همراه خواهد داشت. در واقع نوجوانان از دنیای کودکی ناگهان وارد دنیای متفاوت دیگری می‌شوند.

بیشتر بخوانید: معرفی ۵ کتاب برای کودکان و نوجوانان در اوقات فراغت فصل تابستان
بیشتر بخوانید: بازی‌هایی برای تقویت حافظه و افزایش عملکرد مغز که باید در خانه انجام دهید

درک نوجوانان در دوران بلوغ

در دوران بلوغ نوجوانان تنش، استرس، تنبلی و سستی، بی‌اعتنایی، خشونت، شکایت و هیجانات مختلف را تجربه می‌کنند. در این سنین رفتارهای نوجوانان بسیار عجیب است و برخلاف عقاید خانواده شکل می‌گیرد در نتیجه باید سعی شود تا در این دوران حساس تمرکز بیشتری در تربیت و تعلیم آن‌ها داشت.

مهم‌ترین اصل این است که نوجوانان را درک کنیم و سعی کنیم احساسشان را نسبت به مسائل تغییر دهیم. نوجوانان در دوران بلوغ به عشق و محبت بیشتری احتیاج دارند و نباید از روش خشونت آن‌ها را تربیت کرد. در این دوره باید توجه و مراقبت بیشتری به آن‌ها داشت و باید مراقب رفتارهای خودمان هم با آن‌ها باشیم.

در دوران بلوغ نوجوانان دوست دارند که آزاد باشند و طبق خواسته‌های خود عمل کنند در نتیجه کمتر از محیط خانه و خانواده تاثیر می‌گیرند. اما این بدان معنا نیست که از خانواده گریزان هستند. نوجوانان در این دوران بیشتر از هر زمان دیگری به خانواده نیاز دارند اما قبل از هر چیز نیاز دارند تا احساساتشان در محیط خانه درک شود.

دوران بلوغ

در این روزها باید با نوجوانانی که در دوران بلوغ به سر می‌برند بسیار شفاف درباره مسائل روز صحبت کرد. نباید انتظار داشته باشیم تا به تمامی خواسته‌های ما جواب مثبت دهند در نتیجه طبیعی است که مخالفت خود را نشان دهند. صحبت کردن با نوجوانان و محبت کردن به آن‌ها می‌تواند خشمشان را کاهش دهد و کاهش خشم کمک می‌کند تا عاقلانه تصمیم بگیرند و بهتر حرف‌ها و خواسته‌های تربیتی شما را بپذیرند. در نهایت هم هرگز نباید نوجوانان را با یکدیگر مقایسه کنید چون هرکس منحصربه‌فرد است و نمی‌توان انتظار داشت که همه مثل هم رفتار کنند. این موضوع بر روحیه آن‌ها نیز تاثیر منفی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: بهبود ارتباطات اجتماعی کودکان منزوی: چگونه مشکل دوست پیدا کردن فرزندتان را حل کنید
بیشتر بخوانید: 7 مزیت بازی‌های ویدئویی در رشد شخصیتی کودکان و افزایش مهارت‌های ارتباطی آنان

امتیاز: 5.0 از 5 (3 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

یک دیدگاه

  1. Avatar M2 گفت:

    …تمرکز بیشتری در تربیت و تعلیم آن‌ها داشت؟ شما تو اون سن کار تعلیم و تربیتتون تموم شده و دیگه هیچ کاری از دستتون برنمیاد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.