عجایب معماری مدرن

لیستی از عجایب معماری مدرن جهان که بشر را متحیر کرده است!

قطعا همه‌ی ما معتقدیم که عجایب معماری جهان متعلق به تاریخ است و می‌توان به معماری تاج محل، دیوار چین، هرم بزرگ گیزا و کولوسئوم روم اشاره کرد. همه‌ی ما از معماری‌های تاریخی بیشتر حیرت زده خواهیم شد اما باید اشاره کنیم که معماری مدرن نیز نبوغ و خلاقیت بشر را به تصویر می‌کشد و همه‌ی ما را متحیر کرده است. در این مطلب سعی داریم تا لیستی از عجایب معماری مدرن جهان را در اختیارتان قرار دهیم.

عجایب معماری مدرن جهان

30 St Mary Axe در لندن، انگلستان

عجایب معماری مدرن

ساختمان 30 St Mary Axe در شهر لندن قرار دارد و یک سازه‌ی بشری بسیار مشهور و مدرن است. معماری این ساختمان منحصر به فرد بوده و یک آسمان خراش سازگار با محیط زیست است. ساختار این ساختمان تماما شیشه‌ای است و شیشه‌های به کار رفته در آن از تهویه‌ی طبیعی بهره می‌برند. این ساختمان در سال 2003 ساخته شده و در سال 2004 به طور رسمی افتتاح گشت.

این ساختمان به قیمت 600 میلیون پوند فروخته شد و در ابتدا به ساختمان سوئیس معروف بود اما پس از مدتی نام آن به نام خیابانی که در آن قرار داشت تغییر یافت. در این ساختمان از 744 پنل شیشه‌ای و یک گنبد شیشه‌ای برای بالا استفاده شده است. رنگ بندی شیشه‌ها به صورت تیره و روشن است. این ساختمان دارای 76400 متر مربع فضای اداری است و در طبقه‌ی بالا یک باشگاه با زاویه دید 360 درجه ارائه شده که دیدی کامل از نمای لندن را برای بازدیدکنندگان به ارمغان می‌آرود.

برج Petronas در کوالالامپور، مالزی

عجایب معماری مدرن

برج‌های پتروناس یکی از عجایب معماری مدرن جهان بوده که 452 متر ارتفاع دارند و بلندترین برج‌های دوقلو در جهان هستند. برج‌های دوقلو Petronas در سال 1998 ساخته شده و در ماه اوت سال 1999 به طور رسمی افتتاح شدند. برج‌های پتروناس بلندترین ساختمان در جهان بودند تا زمانی که از تایپه 101 در سال 2004 از این ساختمان‌ها پیشی گرفتند.

این برج دوقلو توسط یک معمار آمریکایی آرژانتینی به نام سزار پلی طراحی شدند. 33000 فولاد ضد زنگ و 55000 پنل شیشه‌ای در این ساختمان به کار رفته است. هر برج 88 طبقه دارد و این دو برج از قابلیت فیلتر نور و کاهش نویز بهره می‌برند. نمای شیشه‌ای این دو برج شبیه نقوش هنرهای اسلامی است. یک پل 58.4 متری در طبقه 41 و 42 قرار گرفته و در واقع این پل بالاترین و مرتفع ترین پل دو طبقه‌ی جهان شناخته شده است. این برج‌های دو قلو مساحتی بالغ بر 4.252.000 متر مربع دارند.

کاخ هنر ملکه صوفیا در والنسیا، اسپانیا

عجایب معماری مدرن

کاخ هنر ملکه صوفیا یا The Queen Sofia palace of the art یکی از عجایب معماری مدرن جهان است که یک مکان فرهنگی شگفت انگیز به حساب می‌آید. این کاخ هنر در اسپانیا بسیار شناخته شده است و از معماری مدرنی بهره می‌برد و این معماری مدرن توسط یک معمار محبوب اسپانیایی به نام سانتیاگو کالاتو طراحی شده است. ساخت و ساز این ساختمان در سال 1995 آغاز شد و 10 سال به طور انجامید. در نهایت در 2005 افتتاح شد.

امروز کاخ هنر ملکه صوفیا یکی از زیباترین خانه‌های اپرای جهان است. ارتفاع این ساختمان 75 متر است و بلندترین خانه ی اپرای جهان محسوب می‌شود. این ساختمان 17 طبقه دارای 3 طبقه‌ی زیر زمین و 14 طبقه بالای زمین است و سقف آن از موزاییک‌هایی چشمگیر بهره برده است. این ساختمان با فولاد و بتن سفید ساخته شده و در طراحی آن از موزاییک‌های ظریفی به کار گرفته شده است. این کاخ هنر دارای سه بخش مجزا بوده که می‌توان به بخش اپرا، بخش اجرای موسیقی و بخش کنفرانس‌ها اشاره کرد.

دفتر مرکزی تلویزیون پکن، چین

عجایب معماری مدرن

دفتر مرکزی تلویزیون پکن یا CCTC headquarters یک ساختمان به ارتفاع 234 متری است با داشتن شکلی غیر معمول به یکی از عجایب معماری مدرن تبدیل شده است. بدون شک این معماری یکی از معماهای معماری جهان است. این ساختمان در واقع یک برج است که از دو برج تکیه گاه تشکیل شده است.

طرح این برج بسیار منحصر به فرد و خاص است و در بین سال های 2004 تا 2012 ساخته شده است. این ساختمان علاوه بر عجایب معماری مدرن به یکی از زیبا ترین ساختمان های بلند جهان نیز معروف شده است. این ساختمان 15 طبقه دارد و یک دفتر غیرمعمول است که در برابر زمین لرزه بسیار مقاوم طراحی شده است.

موزه گوگنهیم در بیلبائو، اسپانیا

عجایب معماری مدرن

موزه گوگنهیم در شهر بیلبائو در اسپانیا، یکی دیگر عجایب معماری مدرن جهان است. این موزه به طور رسمی در اکتبر 1997 افتتاح شد. این طراحی توسط معمار معروف آمریکایی-کانادایی فرانک جیری طراحی شده است. این موزه‌ی منحصر به فرد دارای مجموعه ای از ساختمان‌های متصل بوده که به منحنی‌های تیتانیوم و طرح‌های شیشه‌ای معروف است. این ساختمان جذاب‌ترین موزه ی دنیا بوده و با حالت منحنی خود می‌تواند نور را منعکس نماید و ساختمانی خیره کننده را به تصویر بکشد. این ساختمان شامل 19 گالری مختلف بوده و یکی از عجایب معماری مدرن جهان محسوب می‌شود.

استادیوم ملی پکن، چین

عجایب معماری مدرن

استادیوم ملی پکن یکی از بزرگترین و چشمگیرترین سازه‌های فولادی در جهان است و به علت ظاهرش به عنوان “آشیانه پرنده” شناخته شده است. این ورزشگاه 33 میلیون دلاری، بین سال‌های 2003 تا 2008 ساخته شد و در 28 ژوئن 2008 به عنوان استادیوم اصلی بازی‌های المپیک پکن انتخاب شد. در این استادیوم حدودا از 28 کیلومتر فولاد استفاده شده است. طرح این استادیوم بی نظیر است و به همین دلیل به یک از عجایب معماری مدرن جهان شاخته شده است. مساحت این استادیوم 254600 مترمربع بوده و ظرفیت آن 91000 نفر است. برای شرایط آب و هوایی مختلف یک سقف متحرک نیز برای این استادیوم در نظر گرفته شده است.

مرکز ملی هنرهای نمایشی در پکن، چین

عجایب معماری مدرن

این مرکز به عنوان بزرگترین آمفی تئاتر شناخته شده و یکی از باشکوه ترین مراکز هنر پکن است. این ساختمان که به شکل بیضی بوده کاملا از تیتانیوم و شیشه تشکیل شده و شبیه به یک تخم مرغ غول پیکر است. این ساختمان دارای یک خانه ی اپرا، یک سالن کنسرت و یک نمایشگاه به مساحت 118900 متر مربع است. ساختمان ملی هنرهای نمایشی پکن توسط یک معمار فرانسوی به نام پل اندرو طراحی شده است.

این ساختمان از سال 2001 آغاز شد و در سال 2007 به پایان رسید. در طراحی آن نیز از 18000 صفحه ی تیتانیوم و 1000 ورق شیشه سفید استفاده شده است. این سازه ی بشری همگان را متحیره کرده و یکی از باشکوه ترین سازه ها محسوب می شود. درخشش و زیبایی آن بسیار زیاد است و همین موضوع این مرکز ملی هنرهای نمایشی پکن را به یکی از عجایب معماری مدرن جهان تبدیل کرده است.

خانه اپرا سیدنی، استرالیا

عجایب معماری مدرن

خانه اپرای سیدنی یکی از معروف‌ترین معماری‌های جهان را دارد. این ساختمان در تمام دنیا شناخته شده و به یکی از سمبل ها و نشانه های سیدنی تبدل شده است. این ساختمان طرحی از بادبان است و همین موضوع این ساختمان را متمایز کرده است. خانه ی اپرای سیدنی در سال 2007 به عنوان یکی از میراث جهانی دنیا توسط یونسکو به ثبت رسیده است و یکی از محبوب ترین سازه های بشری جهان است. ساخت این خانه اپرا سیدنی از سال 1957 آغاز شد و 16 سال این پروژه به طول انجامید. معماری این سازه توسط یک معمار دانمارکی به نام جورن اوتزون طراحی شده است. خانه اپرای سیدنی تاکنون میزبان بیش از 1500 نمایش بوده و سالانه میلیون ها بازدید کننده از سراسر جهان به دیدن این سازه‌ی بی‌نظیر می آیند.

در طراحی آن از کاشی های سرامیکی و طراحی های بی‌نظیر بر روی سقف استفاده شده است. این ساختمان در بندر سیدنی قرارا گرفته و چشم اندازی بی نظیر را به تصویر می‌کشد. بیش از 1 میلیون نوع کاشی در طراحی این سازه استفاده شده و داخل این خانه اپرا شاهد رنگ‌های مختلفی چون کرم، زرد و قرمز هستیم. این خانه اپرا دارای 5 بخش اصلی بوده که می توان به سالن کنسرت با ظرفیت 2679 نفر، سالن اپرا با ظرفیت 1547 نفر، سالن تئاتر و نمایش با ظرفیت 544 نفر و دو نمایشگاه با ظرفیت های 398 و 364 نفر اشاره کرد. به طور کلی طراحی تمام بخش‌ها نفس‌گیر و بی‌نظیر است.

برج خلیفه در دبی، امارات متحده عربی

عجایب معماری مدرن

برج خلیفه یکی از برجسته‌ترین معماری‌های دبی را به تصویر می کشید و جز عجایب معماری مدرن جهان شناخته شده است. ارتفاع این برج 828 متر بوده و بلندترین ساختمان جهان محسوب می‌شود. این برج دارای بیش از 200 طبقه بوده و 160 آن قابل سکونت خواهد بود. برج خلیفه در واقع شاهکار مهندسی دبی است. این برج در سال‌های 2004 تا 2010 ساخته شد و معماری آن توسط یک شرکت آمریکایی به نام SOM انجام شد. برج خلیفه در 4 ژانویه 2010 به طور رسمی افتتاح شد. در معماری آن از معماری و الگوی اسلامی نیز بهره گرفته شده است.

طرح مهندسی این برج ایده گرفته از حرف Y بوده است. این برج دارای سه بال مجزا است و در آن واحد‌های مسکونی، دفاتر تجاری و فروشگاه‌های به چشم می‌خورد. این برج دارای یک سیستم تراکم زاویه برای احترام به محیط زیست بوده و هر ساله 15 میلیون گالن آب از طریق یک سیستم محیطی تامین می‌نماید. به طور کلی باید بگوییم که این برج علاوه بر اینکه یکی از عجایب معماری مدرن جهان است بلکه یکی از بی نظیر‌ترین سازه‌های بشری است که هر کسی را متحیر خواهد کرد. سالانه میلیون‌ها نفر برای بازدید از این برج زیبا به دبی سفر می کنند و از فروشگاه‌ها و مراکز تفریحی آن لذت می‌برند.

امتیاز: 5.0 از 5 (5 رای)
کمی صبر کنید...
Avatar

نوشته شده توسط

ایمیل: [email protected]

یک دیدگاه

  1. Avatar مسعود نصیری گفت:

    سانتیاگو کالاتروا درست هست نه سانتیاگو کالاتو
    فرانک گری تلفظ صحیح آرشیتکت گوگنهایم بیلبائو هست.
    یورن اوتزان هم اسم درست طراح پروژه سیدنی اپرا هاوس بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شکلک‌ها (اموجی‌ها) را می‌توانید با کیبرد گوشی یا کیبرد مجازی ویندوز قرار دهید.
تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.